Hej, tänkte lägga in golvvärme i huset, hur gör jag smidigast, vill gärna unvika att riva upp hela golvet... idag ligger den 22mm spån med cc60 reglar! Kan man fräsa spår i bef spånskiva o lägga i slangen där? Eller ska jag flyta ett lager ovanpå med slangen inbyggd? Vissa delar ska ha klinkers! Hur skulle ni gjort? Sett att de finns spånskivor med fördiga spår i! Men lite trist att riva upp bef spånskiva!

Jag antar att vanliga golvspånskivor inte har tillräcklig tjocklek och hållfasthet för att fräsa spår, de är ju av optimal tjocklek för att inte ha spår, men det finns sådana frässtål för 500 kr ungefär. Kanske kan sämre hållfasthet i befintligt golv vägas upp av att lägga en tjockare spånskiva ovanför som det sägs att man ska? Uponor har många bra filmer som visar olika slags golvvärmelösningar. Jag vill gärna göra som tillverkaren säger eller så likt som möjligt för att undvika byggfel.

Med det sagt: Jag har trägolv 30 mm och kommer cirkelsåga spår längsträ med optimal bredd för värmefördelningsplåtar+rör i befintliga golvbrädor (se Uponors video innan ni skriver att jag är galen) där rören ska ligga. På så sätt slipper jag hela kostnaden för specialskivor och behöver bara rör och plåtar. Häromveckan hittade jag en instruktionsvideo från tillverkaren som visar att det går hur bra som helst att lägga plåtar och rör i spår mellan brädor istället för att köpa dyra specialskivor - och inte behöver man fräsa heller. Ett av mina tvivel på konstruktionen är att golvet inte får knarra, det är viktigt att plåtarna inte skaver mot brädorna för att plåtarna rör sig upp och ner när man går på golvet. Det borde vara större risk för det med glespanel än med spåntade brädor eller klassiska spånskivor med färdiga spår. Men konstruktionen är i vart fall inte emot tillverkarens instruktioner och jag får en möjlighet att se över golvet och isoleringen (och eliminera befintligt knarr).

Ovanför plåtarna ska det vanligen ligga ångtät plast om det är glas/stelulls-isolering. Sedan en rejäl spånkiva (minst 16 mm om jag mins rätt), på så sätt jämnas golvet ut och det gör inget att det inte är spåntat. Kanske kan det också göra det möjligt att fräsa i gamla spånet på 22 mm men det vågar jag inte sia om. Under allt ska det vara 250 mm isolering enligt boverket, så att värmen inte försvinner åt fel håll.

Länkar:
Instruktionsfilm: Golvvärme tvärs ett öppet träbjälklag med golvvärmeplåt och glespanel
Grundtips för golvvärme - Boverket

// Jag lägger för övrigt 20 mm rör och 280 mm breda plåtar för att det finns djup nog att göra det. Har du torpargrund (et isolerad grund) så finns det lite annat att tänka på, särskilt om man lägger glasull och ångtät plast, men det är en annan fråga. Ovanpå allt lägger jag precis vilket golv jag vill, men om det läggs parkett så får det max vara 24 grader i vattenrören skriver Hornbach, så det blir det nog inte.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.