10 411 läst ·
62 svar
10k läst
62 svar
Hur får jag bästa effekt från min elpanna?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 856 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 856 inlägg
Eftersom det inte går att redigera inlägg efter en viss tid så vill jag bara tillägga att inte ens när jag hade -38C under en hel vecka med enbart Adax elradiatorer, i ett gammalt spånisolerat hus, ändå lyckades hålla 18C. Inte ens då, trots att elementen på ovanvåningen gick i stort sett hela tiden, var de farligt varma att röra på utsidan.
En annan aspekt med elpanna är förlusterna. När jag håller 60gr i min panna med elpatronen så blir det 23-24gr varmt i pannrummet. Gissningsvis så motsvarar det ca. 1-1,5 kw som försvinner ut i pannrummet mitt i vintern. När jag använder mig av LV-pumpen så är hydroboxen (kallas värmeväxlaren så?) fesljummen och gör varken till eller från för värmen i garaget där den sitter.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Så gör jag med min elpanna när det är tillräckligt kallt på vintern och luft/luft-pumpen inte räcker för att värma toaletten och källaren. Elpannan körs med timer 02-06 med huvudcirkulationspumpen avstängd och får sen sakta avge värmen under resten av dagen. (Behövdes bara enstaka dagar senaste vintern men ca 50 dagar en normal vinter.)T toolman77 skrev:
Klicka här för att svara