MultiMan
Eftersom det inte går att redigera inlägg efter en viss tid så vill jag bara tillägga att inte ens när jag hade -38C under en hel vecka med enbart Adax elradiatorer, i ett gammalt spånisolerat hus, ändå lyckades hålla 18C. Inte ens då, trots att elementen på ovanvåningen gick i stort sett hela tiden, var de farligt varma att röra på utsidan.

M
En annan aspekt med elpanna är förlusterna. När jag håller 60gr i min panna med elpatronen så blir det 23-24gr varmt i pannrummet. Gissningsvis så motsvarar det ca. 1-1,5 kw som försvinner ut i pannrummet mitt i vintern. När jag använder mig av LV-pumpen så är hydroboxen (kallas värmeväxlaren så?) fesljummen och gör varken till eller från för värmen i garaget där den sitter.

Magnus E K
T toolman77 skrev:
För att ta en helt annan diskussion istället. Om du har ett värmetrögt hus och tidstariff/effektmätning kan det tvärtom löna sig löna sig att värma på nätterna istället.
Så gör jag med min elpanna när det är tillräckligt kallt på vintern och luft/luft-pumpen inte räcker för att värma toaletten och källaren. Elpannan körs med timer 02-06 med huvudcirkulationspumpen avstängd och får sen sakta avge värmen under resten av dagen. (Behövdes bara enstaka dagar senaste vintern men ca 50 dagar en normal vinter.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.