4 085 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Lågtemp-radiatorer på LVVP+golvvärmesystem?
Jag skulle vilja montera radiatorer i min källare på ca 60m2 där också LVVP'n står, golvvärme värmer 1a plan och kommer senare värma 2a plan också. Källaren är inredd/isolerad (uppskattat 10-15cm glasull) och är mestadels under jord på tre sidor och en sida mot krypgrund. Jag tror golvet är isolerat men jag vet inte hur mycket.
Det jag funderar över är hur stora radiatorer (tips på vilka mottages tacksamt) jag behöver för att kunna hålla 20 grader året runt? Idag har jag en LLVP men den går nog sönder snart, det finns även äldre elradiatorer som inte är igång. Kan de ge mig en fingervisning om effekt som behövs?
Går det sedan att ansluta det här till min ut/retur för golvvärmen där jag f.n. har max framledn.temp 40grader och värmesystemtemp 37grader. T-kopplingarna till radiator/GVsystemet är ca 1m lägre än GV-fördelarskåpet, och radiatorerna skulle i sådana fall sitta ca 1,5m lägre än T-kopplingarna. värmen ut får alltså "nerförsbacke" men returen från radiatorerna ska såklart upp igen 1,5m. Första radiatorn skulle sitta närmare än fördelarskåpet, sista är däremot längre bort än fördelarskåpet. Bör det därför bli prio på radiatorkretsen eller märker man inte av sådant? Nu när jag tänker på det, kanske snarare prio på GV'n eftersom det är lägst höjdskillnad totalt...?
Någon som kan ge råd?
Det jag funderar över är hur stora radiatorer (tips på vilka mottages tacksamt) jag behöver för att kunna hålla 20 grader året runt? Idag har jag en LLVP men den går nog sönder snart, det finns även äldre elradiatorer som inte är igång. Kan de ge mig en fingervisning om effekt som behövs?
Går det sedan att ansluta det här till min ut/retur för golvvärmen där jag f.n. har max framledn.temp 40grader och värmesystemtemp 37grader. T-kopplingarna till radiator/GVsystemet är ca 1m lägre än GV-fördelarskåpet, och radiatorerna skulle i sådana fall sitta ca 1,5m lägre än T-kopplingarna. värmen ut får alltså "nerförsbacke" men returen från radiatorerna ska såklart upp igen 1,5m. Första radiatorn skulle sitta närmare än fördelarskåpet, sista är däremot längre bort än fördelarskåpet. Bör det därför bli prio på radiatorkretsen eller märker man inte av sådant? Nu när jag tänker på det, kanske snarare prio på GV'n eftersom det är lägst höjdskillnad totalt...?
Någon som kan ge råd?
Källare ska man isolera från utsidan i första hand. Isolering bara på insidan är en riskkonstruktion. När man gör om dräneringen runt huset sätter man isodrän eller pordrän eller liknande på utsidan väggarna. Då håller man fukten borta från källarväggarna. Golvet i en gammal källare brukar man bila bort den gamla grundsulan/betongen, gräva ur grunden, isolera och gjuta en ny betongplatta. Då kan man också lägga golvvärme i källaren på samma gång. Med golvvärme i hela huset blir det en låg framledningstemperatur vilket är gynnsamt med värmepump.
Tack för svar, det kan mycket väl vara isolerat från utsidan också mot jord-sidorna. Men det är inget jag kommer titta på, frågan gällde radiatorer och dess storlek och möjlighet till att kopplas direkt på mot samma ut/retur som GV’n.
Tack för tipset att kolla LLVP’n, ska göra det. Dock har vi bara bott ett år i huset och LLVP’n fanns där när vi flyttade in.
Tack för tipset att kolla LLVP’n, ska göra det. Dock har vi bara bott ett år i huset och LLVP’n fanns där när vi flyttade in.
Börja med att ringa in effektbehovet sedan man kan räkna på vilken yta radiatorerna måste ha. Troligen blir de orimligt stora med så låg temperaturer det är på vattnet.Smillan1000 skrev:Tack för svar, det kan mycket väl vara isolerat från utsidan också mot jord-sidorna. Men det är inget jag kommer titta på, frågan gällde radiatorer och dess storlek och möjlighet till att kopplas direkt på mot samma ut/retur som GV’n.
Det behövs mycket mer indata för att kunna räkna ut effektbehovet, gissningsvis skulle ja säga 3-4 kW.
Klart det går att köra på samma temp som golvvärmen men då krävs det betydligt större radiatorer än vid tex framledningstemperatur på 55 grader.
Klart det går att köra på samma temp som golvvärmen men då krävs det betydligt större radiatorer än vid tex framledningstemperatur på 55 grader.
Jag har ingen egen erfarenhet men jag har läst här om fläktkonvektor som bra alternativ till vanliga radiator eftersom de fungerar bra med lågtemp system.
https://www.purmo.com/sv-SE/The-Indoors/Radiatorer/Flaktradiator-for-lagtemperatursystem
https://www.polarheat.se/produkter/fläktkonvektorer-14639225
https://www.purmo.com/sv-SE/The-Indoors/Radiatorer/Flaktradiator-for-lagtemperatursystem
https://www.polarheat.se/produkter/fläktkonvektorer-14639225
Montera en fläktkonvektor eller två.
Men hur många rum har du? Det avgör då en fläktkonvektor kostar mer.
Men dom är ytterst effektiva och sprider runt värmen bra.
Varför inte bara en fläktkonvektor och värmeförflyttare om du har flera rum. Då spar du kostnaden för rördragningar och får säkert fullt tillräckligt varmt.
Men hur många rum har du? Det avgör då en fläktkonvektor kostar mer.
Men dom är ytterst effektiva och sprider runt värmen bra.
Varför inte bara en fläktkonvektor och värmeförflyttare om du har flera rum. Då spar du kostnaden för rördragningar och får säkert fullt tillräckligt varmt.
Tack för tipset om fläktkonvektor, ska kolla på det.
Kollade precis effekten på elradiatorerna som jag tror är kanske 20 år gamla och LLVP’n som nog är från ca -09. 3 stora element på 1000W, 1000W och 850W, samt ett litet det minsta rummet på 350W.
LLVP’n är på 4,5kW och tror de satte in den för att slippa köra elradiatorerna.
Det är 3 stora relativt kvadratiska rum i fil med fönster på en sidan i alla rum. Två är utan dörr emellan. Sedan ett litet rum på ca 6m2 öppet mot ena av de större.
Kollade precis effekten på elradiatorerna som jag tror är kanske 20 år gamla och LLVP’n som nog är från ca -09. 3 stora element på 1000W, 1000W och 850W, samt ett litet det minsta rummet på 350W.
LLVP’n är på 4,5kW och tror de satte in den för att slippa köra elradiatorerna.
Det är 3 stora relativt kvadratiska rum i fil med fönster på en sidan i alla rum. Två är utan dörr emellan. Sedan ett litet rum på ca 6m2 öppet mot ena av de större.
Ja det är ett problem men går att lösa teoretiskt med annan styr för golvvärmen.Smillan1000 skrev:
Jag hade nog satsat på en multisplit istället med en innedel i varje större rum och kört elvärme i det lilla rummet.
https://www.daikin.com/products/ac/lineup/vrv/
Klicka här för att svara