Hejsan! Jag fryser! Jag har haft hit två rörmokare. Den första bytte ut shunten men det blev inte ngt varmare. Den andre pillade lite och sa att om det inte blev varmt så kunde jag lufta. Har försökt att lufta genom att ta bort det som ser ut som en cykeldäcksgrej längst upp, men det händer inget. Någon som har ngt tips? Är det tomt på vatten? Tätt i rören? Vill undvika att ta hit ngn rörmokare i onödan..
/Villrådig norrländska
/Villrådig norrländska
Ser ut som en automatisk utluftningsventil längst upp. Fungerar cirkulationspumpen? Vilken framledningstemperatur skickar pannan/värmepumpen ut i huset? När det fortfarande är milt ute kanske framledningstemperaturen är för låg för att värma källaren och det krävs speciella inställningar för det?
Oj, vad många frågor
Nu ser det ut som att den skickar ut 29 grader.. Den brukar i stort sett sköta detta själv förutom att jag ökar på emellanåt och sätter igång elen som extra. Har bergvärme och en äldre Nibe fighter 1225 och till rum & dusch i källaren så är det den där shunten som i såna fall är den extra till dessa rum. Resten av huset går enbart på bergvärmepumpen.
Det borde ju iaf bli ngt varmt på rören i det rum shunten är om det fungerar?
Nu ser det ut som att den skickar ut 29 grader.. Den brukar i stort sett sköta detta själv förutom att jag ökar på emellanåt och sätter igång elen som extra. Har bergvärme och en äldre Nibe fighter 1225 och till rum & dusch i källaren så är det den där shunten som i såna fall är den extra till dessa rum. Resten av huset går enbart på bergvärmepumpen.
Det borde ju iaf bli ngt varmt på rören i det rum shunten är om det fungerar?
Är ett rör varmt och det andra kallt ? Om du tittar noga så kan man ta bort den vita delen (termostathuvudet ,nget vatten rinner ut ) Under där sitter en liten pigg som ska röra sig , sommartid brukar dom fastna i stängt läge. Är den inne så är det stopp på värmen, knacka på den med ett mejselskaft som en hackspett, sen trycks den in ca 15-20 ggr och ska då hoppa ut själv.
J jonaserik skrev:Är ett rör varmt och det andra kallt ? Om du tittar noga så kan man ta bort den vita delen (termostathuvudet ,nget vatten rinner ut ) Under där sitter en liten pigg som ska röra sig , sommartid brukar dom fastna i stängt läge. Är den inne så är det stopp på värmen, knacka på den med ett mejselskaft som en hackspett, sen trycks den in ca 15-20 ggr och ska då hoppa ut själv.
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Tror jag får ta hit ngn röris i morgon ändå. Tror jag spräckte den..J jonaserik skrev: