Hejsan! Jag fryser! Jag har haft hit två rörmokare. Den första bytte ut shunten men det blev inte ngt varmare. Den andre pillade lite och sa att om det inte blev varmt så kunde jag lufta. Har försökt att lufta genom att ta bort det som ser ut som en cykeldäcksgrej längst upp, men det händer inget. Någon som har ngt tips? Är det tomt på vatten? Tätt i rören? Vill undvika att ta hit ngn rörmokare i onödan..

/Villrådig norrländska

• Värmeinstallation med shunt, rör och luftningsventil på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som en automatisk utluftningsventil längst upp. Fungerar cirkulationspumpen? Vilken framledningstemperatur skickar pannan/värmepumpen ut i huset? När det fortfarande är milt ute kanske framledningstemperaturen är för låg för att värma källaren och det krävs speciella inställningar för det?

Oj, vad många frågor

Nu ser det ut som att den skickar ut 29 grader.. Den brukar i stort sett sköta detta själv förutom att jag ökar på emellanåt och sätter igång elen som extra. Har bergvärme och en äldre Nibe fighter 1225 och till rum & dusch i källaren så är det den där shunten som i såna fall är den extra till dessa rum. Resten av huset går enbart på bergvärmepumpen.
Det borde ju iaf bli ngt varmt på rören i det rum shunten är om det fungerar?

Jo, cirkulationspumpen fungerar. Om det är den som sitter mitt på (min bild) och har ett surrande ljud?

Jag kan ju tillägga att jag har golvvärme i garaget som är fristående och där är det varmt med samma värme som till huset..

Är ett rör varmt och det andra kallt ? Om du tittar noga så kan man ta bort den vita delen (termostathuvudet ,nget vatten rinner ut ) Under där sitter en liten pigg som ska röra sig , sommartid brukar dom fastna i stängt läge. Är den inne så är det stopp på värmen, knacka på den med ett mejselskaft som en hackspett, sen trycks den in ca 15-20 ggr och ska då hoppa ut själv.

Ett rör är ngt varmare och det ena kallt. Ska kolla piggen direkt

(De vanliga elementen i övriga rum i källaren är varma)

J jonaserik skrev:
Är ett rör varmt och det andra kallt ? Om du tittar noga så kan man ta bort den vita delen (termostathuvudet ,nget vatten rinner ut ) Under där sitter en liten pigg som ska röra sig , sommartid brukar dom fastna i stängt läge. Är den inne så är det stopp på värmen, knacka på den med ett mejselskaft som en hackspett, sen trycks den in ca 15-20 ggr och ska då hoppa ut själv.

• Närbild på en gammal termostatmontering på en radiator, med synliga kopparledningar och vägg i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Danfoss termostat för radiator monterad på en vattenledning, med en vit och röd vägg i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Instruktionsbilder för montage av termostat med kapillärrör och justering av inställningar.
    Skapa konto
Ska jag använda en insexnyckel i det lilla hålet för att få lös den? Tro...

Längst in sitter som en mutter, en svart ring med lite refflor på , den går att snurra, kan var lite trög, kan behövas en s.k polygrip eller annan tång, den ska dras åt vänster, samma väg som att öppna en vattenkran

J jonaserik skrev:
Längst in sitter som en mutter, en svart ring med lite refflor på , den går att snurra, kan var lite trög, kan behövas en s.k polygrip eller annan tång, den ska dras åt vänster, samma väg som att öppna en vattenkran
Tror jag får ta hit ngn röris i morgon ändå. Tror jag spräckte den..

L Lollelie skrev:
Radiatorventil och kopplingar med termostat i ett värmesystem, närbild.
Skapa konto

L Lollelie skrev:

L Lollelie skrev:
Den modellen ska man inte vrida loss. Du måste lossa den lilla insex-skruven precis som du var inne på.

• Gilla
Lollelie
  • Laddar…
L lordi skrev:
Den modellen ska man inte vrida loss. Du måste lossa den lilla insex-skruven precis som du var inne på.
Tack Gjorde så och den lilla piggen vägrar röra på sig i ett till synes ”långt ut läge ”

• En termostatventils pinne utskjuten och fast i ett långt läge mot en vit vägg.
    Skapa konto
L Lollelie skrev:
Tack Gjorde så och den lilla piggen vägrar röra på sig i ett till synes ”långt ut läge ”
Prova att trycka in den. Sitter den fast så knacka lite försiktigt på stiftet med en hammare. Alltså rakt mot änden på stiftet, annars kan du råka kröka det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.