4 214 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
IVT Geo 512C total förbrukad effekt
Medlem
· stockholm
· 15 inlägg
Kan man lita på info under statistik? Om jag tar förbrukad energi som avlästs på elmätaren och drar ifrån avläst förbrukad energi under information/statistik/elförbrukning värmepump/totalt så borde resterande energi vara hushållselen. Jag har inget extra eltillskott. jag har på vintern ungefär 1400 kWh/månad och 1000 kWh/månad under sommaren. Hushållselen skulle alltså sjunka sakta från vinter till sommar. Hushållsel på 13-14000 per år låter för mig som väldigt mycket. Någon som har någon förklaring?
/Anders
/Anders
Enligt manualen har förbrukningssiffrorna en felvisning på 5-10%, så det kan isåfall inte vara en förklaring. Jag har en likadan värmepump och har fört statistik precis som du plus rullande medelvärde för den framräknade diffen(=hh-el). Jag ser ingen säsongsförändring, ligger på ca. 7000KWh hh-el på årsbasis. Något ökande nu pga att jag installerade en separat elektrisk vv-beredare i början på augusti. Det som enskilt påverkar mest är när frun tar en bastu, men det jämnar ju ut sig under året(något mindre bastande under sommaren dock, under vintern ca tre bastubad i veckan). Pumpen installerades i november -19.
Klicka här för att svara