Har en elpanna från 1989 i vårt radhus. I vintras pajjade utomhusgivaren och reparatören var här. Sen dess har den fungerat felfritt. Har sen mitten av juni haft den avstängd i sommarläge då värme i radiatorerna inte behövs under sommaren. Vattenvärmen fungerar som vanligt. Har testköra systemet för ett par veckor sedan och startade regleringcentralen till läge "sol"(alltså dag-värme). Radiatorerna blev då varma efter nån halvtimme. Stängde sedan av till sommarläge igen. Startade idag igen ,för att testa, till dagvärme då jag har hört ett porlande ljud från pannan ett par dagar. Nu när jag startade får jag ingen värme alls i radiatorerna. Blir orolig inför hösten. Enligt manualen kan man stänga av elvärmen under sommartid. Då stängs även cirkulationspumpen av. Jag misstänker att det porlande ljudet har med luft att göra. Så, om jag ska lufta systemet, var börjar jag? Elementen luftades i våras så tror mer på att problemet ligger i själva elpannan...

• Cirkulationspump och mätare i en elpannanordning med synliga rör och kopplingar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre elpanna med kopplingar, rör och expansionskärl i ett pannrum, som kan behöva luftas på grund av porlande ljud.
    Skapa konto
  • En ventil på en elpanna med en röd spak och en digital display, synlig genom en öppning i en vit vägg.
    Skapa konto
  • Åldrig reglercentral för elpanna med justerbara temperaturvred och timerinställningar.
    Skapa konto
Luftning av pannan sker normalt via pannans säkerhetsventil som brukar vara röd (till skillnad mot varmvattnets säkerhetsventil som brukar vara svart).

J Josth skrev:
Luftning av pannan sker normalt via pannans säkerhetsventil som brukar vara röd (till skillnad mot varmvattnets säkerhetsventil som brukar vara svart).
Så jag ska skruva på den?menar du den som sitter högst upp i högra hörnet? Har även noterat väldigt lågt tryck nu, 0,5 bar.

Man skruvar den röda moturs några gånger så det kommer värmevatten och eventuell luft strömmat ut. Sedan måste man fylla på värmevatten så det blir ca 1 bar tryck igen. Enligt manualen för EVC 190 sitter säkerhetsventilen nertill ungefär innanför cirkulationspumpen: https://proffs.nibe.se/nibedocuments/11039/EVC 190.pdf Men du har kanske en ombyggd panna?

Funkar cirkulationspumpen?
Kan kärva om den har varit avstängd. Isf hjälp igång den med en skruvmejsel.

D datpsu skrev:
Funkar cirkulationspumpen?
Kan kärva om den har varit avstängd. Isf hjälp igång den med en skruvmejsel.
Tack för tipsen! Tror det har med cirkulationspumpen att göra. Har försökt rucka där jag tror det är med mejsel, även försökt öppna en ventil vid vattnet som går till elementen. Misstänker luft någonstans. Alla vred sitter som berget. Ska försöka ett par gånger till annars blir det att kontakta värden, hyr. Vi klarar ju oss ett par veckor till men snart kommer kylan...

• Gilla
datpsu
  • Laddar…
D Daessman skrev:
Har en elpanna från 1989 i vårt radhus. I vintras pajjade utomhusgivaren och reparatören var här. Sen dess har den fungerat felfritt. Har sen mitten av juni haft den avstängd i sommarläge då värme i radiatorerna inte behövs under sommaren. Vattenvärmen fungerar som vanligt. Har testköra systemet för ett par veckor sedan och startade regleringcentralen till läge "sol"(alltså dag-värme). Radiatorerna blev då varma efter nån halvtimme. Stängde sedan av till sommarläge igen. Startade idag igen ,för att testa, till dagvärme då jag har hört ett porlande ljud från pannan ett par dagar. Nu när jag startade får jag ingen värme alls i radiatorerna. Blir orolig inför hösten. Enligt manualen kan man stänga av elvärmen under sommartid. Då stängs även cirkulationspumpen av. Jag misstänker att det porlande ljudet har med luft att göra. Så, om jag ska lufta systemet, var börjar jag? Elementen luftades i våras så tror mer på att problemet ligger i själva elpannan...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.