D Daniel 109 skrev:
Nej, du förstår uppenbarligen inte alls. Om det finns lite luft påverkar inte. Ev luft i tanken bidrar inte till något undertryck.
Jag tror vi pratar förbi varandra, men jag tror vi är överens om att undertrycket som blir skadar inte tanken

Det är möjligen ett öppen expansionskärl som tätats som kan få problem. I övrigt räknar jag med att alla normala system skulle klara det.
Men du kan få märkbara undertryck.

Jag har inga problem att vänta massa timmar på att tömma och fylla tanken. Jag vill däremot inte att det tar år av systemets livslängd. ingen känsla alls för detta...

Svarar på min egna fråga. Om man tömmer och fyller på med nytt vatten så ska man tydligen hetta upp det till 90+ grader under några timmar så "försvinner" syret

genom upphettningen så tvingar man ut små luftbubblor som då går att lufta bort, det blir mindre syre som oxideras, men inte helt dött. Men generellt så är syret inget problem så länge du inte har ett läckage och fyller på ofta under lång tid

men vad är det som en vacker dag gör att tanken eller något annat går sönder även om det är många år dit så vill man ju gärna att den systemet ska hålla så länge det bara går

I öppna system har man en syresatt yta konstant. De håller länge även de systemen. Visst ska man undvika att byta vatten men man ska inte överdriva problemet. Att värma upp systemet efter fyllning är bra.

Fanns ju inte en chansa att göra som jag först tänkte. Det va bara att tömma tanken och göra det som behövdes för att sedan fylla igen.

Staffans2000
Varför?

Staffan

va ju till en början alldeles för mycket fart på vattnet. Började testa när det lugat sig men känndes som det sabba lintätningen så jag gav upp ganska snabbt efter att fått tipset ovan att bara värma upp till 90 grader för att få bort syret. Lät värmepatronen stå på max i ett dygn så nu hoppas jag på att det är "syrefritt"

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.