Hej !

Har flyttat in i ett Nyckelhus i Uppsala från 69’ med två våningar och en inredd källare (totalt 150+150 kvm). Mellan källaren och bottenvåningen finns idag ett betongbjälklag som det ligger reglar på, därefter spånskivor och sist parkettgolv.

Jag skulle — på stora delar av bottenvåningen; hall, kök, matsal och vardagsrum, totalt ca. 60 kvm — vilja ta bort befintliga element, lägga vattenburen golvvärme, och på det klinkers.

1. Hur gör man det bäst? :)

Jag är osäker på om innerväggarna står på träreglarna som ligger på betongbjälklaget — men det verkar väl troligt? Eller? Ska man kapa bort träreglarna jämns med innerväggarna och lägga golvvärmen direkt på betongbjälklagen med distanser? Eller typ limma dem direkt på betongen?

Eller skulle ni arbeta med skivor på träreglarna?

Har försökt få kontakt med hantverkare sedan sommaren (i Uppsala). Men de verkar ha rekordmycket att göra. Fick en offert på golvvärme och läggning av klinkers på 60 kvm på 450’ exkl material. Känns löjligt dyrt. Enkla lösningar som möjligtvis kostar mer i flytspackel verkade alltså vara att föredra framför mer komplicerade alternativ som kräver många hantverkartimmar.

2. Hur gör man med befintliga element?

Är det svårt att ta bort befintliga element? Tömmer man helt enkelt systemet på vattnet och skruvar bort dem? Gissar att jag måste ja ta hjälp av rörmokare för att koppla in golvvärmen. Men klarar man att få bort befintliga element själv?

Golvvärmeslangen är väl inte svår att lägga ut?

På övervåningen måste nog elementen vara kvar, så jag kan kanske inte helt slita ut de gamla rören.

3. Måste man ha värme på markplan med uppvärmd källare?

Tror ni att man ångrar sig brutalt mycket om man helt plockar bort elementen på bottenvåningen och — inte — installerar golvvärme? Källaren har golvvärme samt en stor inomhus pool, så där är det varmt som sjutton.

4. Är det dumsnålt att låta gamla elementen vara kvar?

Är det väldigt osmart att låta de gamla elementen sitta kvar och jacka ut för dem i klinkersen? Vad har element egentligen gör livslängd? Finns det risk för att jag om 5-10 år måste hacka upp golvet och byta ledningar?

Jag är oerhört tacksam för alla tankar och tips som ni kan tänkas ha!

Det här blir just tankar och funderingar men det finns en golvkonstruktion där man lägger platonmatta, typ 45 mm isolering med spår för golvvärme och sen ett golv ovanpå det. Kommer inte på var jag har sett det just nu.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Tips från en rörmokare, Stäng av pannan Töm ut radiator systemet ,s . Lägg ut LK skivor på alla golven Dra golvärme rör samt köp in en lk shunt och allt är frid och fröjd.

• Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Stort tack Mats och Lockepasta!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.