Hej på er!

Nybörjarfråga här, men skulle vilja ha hjälp med hur jag fyller på vatten i värmesystemet. Har luftat ett par element och nu är trycket nere på 0,2bar nånstans, vilket jag förstått är på tok för lågt.
Enplans hus med källare, där pannan står.

Värmesystem med cirkulationspump, expansionskärl, rör och tryckmätare i källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystem med expantionskärl, rörledningar och panna i en källare, sett i en husägares hem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bifogar ett par bilder och hoppas någon kan visa

Flyttade hit i höstas, första egna huset med lite att göra så lär återkomma med fler frågor och funderingar...

Börja med att lokalisera inkommande vatten. Följ den ledningen till pannan. Där bör det sitta en ventil för påfyllning.

Den sitter troligen i närheten vid den blå säkerhetsventilen. På första bilden. Inte säkerhetsventilen vid expansionskärlet utan vid pannan.

Bästa svaret

Ventilen med svart ratt nertill vänster på andra bilden är troligtvis påfyllningen. Prova med den och se om trycket stiger.

Wow. Den missade jag helt. Japp, jag instämmer gk100.

GK100 GK100 skrev:
Ventilen med svart ratt nertill vänster på andra bilden är troligtvis påfyllningen. Prova med den och se om trycket stiger.
Japp, den var det! Kände lite på den först men vågade inte ta i. Vattenburet är helt nytt för mig så vet inte riktigt hur olika saker ser ut än ;)

Tackar för hjälpen!

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.