Hej,

Nuläge:
CTC (2003), 17-32 kw, inbyggd vattenvolym på 115l, volym 265l, ingen acktank, ingen varmvattenberedare
150 kvm hus, 100 kvm källare (ej uppvärmd, förutom vedpanna)
Förbrukat 35-40 m3 ved per år enligt uppgift
Inga andra braskaminer i huset för tillfället
Här har man alltså fått springa och elda stup i kvarten nere i källaren

Jag vill behålla husets självdrag och inte installera någon form av ventilation så luft-vattenpump eller bergvärme är inte ett alternativ.

Alternativ 1:
- Installation acktank och fortsätt med vedeldning
Här har jag räknat lite och kommit fram till att minst 1500 liter tank behövs, men jag har lite svårt att beräkna om pannans kapacitet räcker till, jag vill gärna inte behöva stå och fylla på ved flera ggr bara för att få upp rätt temperatur i tanken. Hjälp mottages!

Alternativ 2:
- Byta ut vedpannan mot pelletspanna
Eftersom acktankarna inte är gratis direkt så är ett alternativ att byta mot pellets, då fortsätter jag med det fina självdraget och jag slipper installera någon acktank (även om det verkar som vissa menar på att acktank är bra att elda mot med pellets)

Jag har ingen tillgång till någon billig ved eller skog. Just nu är jag ute efter en relativt billig lösning då det är mycket annat som ska bekostas inledningsvis (badrum, avlopp, dränering), men med goda möjligheter till expansion senare.

Tacksam för er input!

Köp en ackumulatortank på blocket, finns gott om fina nu närgångna Sätter in Vp.
Köp bäst en där det följer med en laddomat 21.

En 1500 liters tank som ska höjas från 50 till 90 grader behöver ungefär 60 kWh alltså ca 2 timmars eldning med din panna.

Tankar är nästan gratis på blocket. Nu framgick det inte vad du har för panna. Men efter som den är ibstallerad utan tankar gissar jag att det är en tämligen omodern sak. Jag skulle absolut överväga att byta den också. Jag ska byta mobbarna jag får tummen ur.

Ved eller pellets är en smaksak. Att hantera ved tar ju också sin tid.

Tack för era svar, pannan är: CTC (2003), 17-32 kw, inbyggd vattenvolym på 115l, volym 265l
Inte alls så gammal alltså. De förra ägarna har varit grisbönder så de har varit hemma hela dagarna och att springa och elda kanske varit ett spännande inslag i deras vardag.

Vad är det för modell. Tillverkare och årtal säger inte mig något. Det verkar konstigt att installera en vedpanna utan tankar 2003.

D Daniel 109 skrev:
Vad är det för modell. Tillverkare och årtal säger inte mig något. Det verkar konstigt att installera en vedpanna utan tankar 2003.
Håller med. Verkar vara mer specifikt en CTC V-25 FG.
Jag äger inte huset i fråga ännu men verkar vara en rätt ok panna, får in halvmeters klabbar.

Pelletsbrännare i befintliga pannan måste väl vara bästa lösningen? Ska du köpa färdig ved kommer kostnaden bli samma som att köpa pellets. Gjorde denna omställning för några år sedan och kostnaden för pellets brukar ligga ca 1000:-/år högre än jag köpte ved för. Dock är pellets mycket mindre arbete och sköter sig mer eller mindre själv.

Det är ett alternativ också. Detta tål att kluras på helt enkelt.

Vad anser ni om att elda pellets utan acktank?

Byter du till pelletsbrännare är det overkill med ackumulatortank.

Tack för alla svar, det blir vad det blir och kanske dyker fler frågor upp.
Först ska man vinna budgivningen.

:-)

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Med pellets är det normalt sett en marginell förlust att köra med tankar. Rökgaserna bli lite renare på grund av färre starter, men det går åt lite mer pellets.

S
dof dof skrev:
Pelletsbrännare i befintliga pannan måste väl vara bästa lösningen? Ska du köpa färdig ved kommer kostnaden bli samma som att köpa pellets. Gjorde denna omställning för några år sedan och kostnaden för pellets brukar ligga ca 1000:-/år högre än jag köpte ved för. Dock är pellets mycket mindre arbete och sköter sig mer eller mindre själv.
Pellets har dessutom ett högre energivärde så det blir billigare i längden.

Staffans2000
S johd01 skrev:
Tack för alla svar, det blir vad det blir och kanske dyker fler frågor upp.
Först ska man vinna budgivningen.

:)
Hur gick det?

Staffan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.