Bebor en äldre, påbyggd, välisolerad villa. Eldar sedan några år inte med olja. Pannans el-patron värmer elementen. Monterade in en Polarpump luft-luftvärmepump för några år sedan. Värmeelementen ger mest värmetillskott vid behov. luftvärmepumpen klarar resten. Jag har ställt in radiatortermostaterna för värmetillskott, om rumsvärmen kryper under 17 C. Pannshunten (manuell) hålls inställd så att utgående vattnet håller 45 C, vilket ger bra självcirkulation. Systemet är ursprungligen konstruerat för detta med grova järnrör. En påmonterad cirkulationspump styr jag med en vanlig timer, så att elementen får en liten "boost", timman innan vi stiger upp, och timman innan vi går till sängs. Det hela gjort lite "på känn". Vid riktiga köldknäppar slår jag på cirkulationspumpen hela dygnet samt ställer om shunten så att varmare vatten når elementen. I allra värsta fall slår jag på oljebrännaren. Har en oljeskvätt kvar i tanken som reserv. Tanken är att luftvärmepumpen så långt möjligt ska svara för uppvärmningen. Är det hela någorlunda rätt tänkt? Fungerar hyggligt.:D

Jag tycker det är helt rätt tänkt. Min luftvärmepump klarar nästan hela kåken. Något sovrum och källaren behöver lite extra värme från pelletspannan. Blir billig värme. Väntar dock på en riktig köldknäpp -25 grader någon vecka med strålande sol och vindstilla så vi får testa elförsörjningen.

G Granström2 skrev:
Jag tycker det är helt rätt tänkt. Min luftvärmepump klarar nästan hela kåken. Något sovrum och källaren behöver lite extra värme från pelletspannan. Blir billig värme. Väntar dock på en riktig köldknäpp -25 grader någon vecka med strålande sol och vindstilla så vi får testa elförsörjningen.
Tack för de orden! Jag laborerar vidare med radiatortermostater, shunt och cirkulationspump. Finns nån enkel metod att även styra cirkpumpens varvtal? En reglerbar 220/220 V transformator borde funka. Var hittar man en sådan? Kan tillägga att jag har murat en öppen spis med värmeväxlare, som skickar upp den uppvärmda luften till ett badrum och en hall i övervåningen. Egentligen bör man kanske försöka styra luften mellan olika rum på såväl första som andravåningen för bättre utjämning.

H Hans Åke Lindquist skrev:
Tack för de orden! Jag laborerar vidare med radiatortermostater, shunt och cirkulationspump. Finns nån enkel metod att även styra cirkpumpens varvtal? En reglerbar 220/220 V transformator borde funka. Var hittar man en sådan? Kan tillägga att jag har murat en öppen spis med värmeväxlare, som skickar upp den uppvärmda luften till ett badrum och en hall i övervåningen. Egentligen bör man kanske försöka styra luften mellan olika rum på såväl första som andravåningen för bättre utjämning.

Det är väl egentligen inte varvtalet du vill styra, utan vattenflödet genom cirkulationspumpen? Enkel handventil och strypa flödet för hand?
Annars finns, tror jag, varvtalsstyrda circulationspumpar. Det finns väl också små varvtalstyrningar(egentligen frekvensstyrning) med elektronik, alltså ingen tung och klumpig transformator.

Har ni huset i norra Norrlands inland, eller kanske i Skåne? Om i Norrland och -25 grader kallt, ger nog luft-luft-värmepump inget positivt bidrag, jämfört den direkta elvärmen från elpatronen, då 1 kWh el till luft-luftpumpen ger 1 kWh värme ut från den.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.