Funkar borrhålet idag kommer det funka med en ny pump. Den nya pumpen är något effektivare så den kan kyla ner borrhålet något. I värsta fall får man lite sämre cop och kanske får köra på elpatron. Det är oavsett minst lika effektivt som den befintliga. Med andra ord inget att oroa sig över

T tarevarg skrev:
:( Men elbilarna kommer trots att batteriets tillverkning är farligare än allt annat :( Och elen kommer inte heller från miljövänligt alltid. Man kan ju inte elda med kol, inte elda med olja, Vad ska man då ha egentligen? Luft/luftvärmepump drar så mycket el, det är inte heller alternativt. Ska/kan man ersätta bergvärme med luft/vatten? Är det bättre alternativ än att räkna med att behöva laga den om och om inom 20 år? Nu när den är redan 20 år gammal?

Jag värmer mitt hus med en luft/luft från 2009.
Kompletterat med element som körs vid behov (öppen planlösning) så är mest badrum och sovrum där elementen används.

94m2 byggt 1970 och 2 vuxna i hushållet.

Total elförbrukning 10000kwh/år

Min bergvärmepump är från 2002 tror jag. Under denna tid har jag bytt:

1. En packning till elpatronen.
2. Cirkulationspumpen för elementvatten (den drunknade av vattnet från den trasiga packningen i #1).

I övrigt har jag inte gjort någon service eller reparation.

Om pumpen går sönder nu, det är rimligtvis kompressorn som står på tur, så kommer jag utan minsta tvekan byta hela VPn till en ny. Byter jag kompressor så gör jag en stor investering i något som kan gå sönder av andra skäl, tex den inbyggda vv-beredaren. Inte värt att reparera något som i sin helhet nått sin tekniska livslängd.

• Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
Hur ser det ut med tillstånd för att borra bergvärme? Behöver man söka det från kommunen i förväg?

Ja det behövs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.