Hej,

Jag har sedan installationen för över 10 år sedan haft problem med den vattenburna golvvärmen i två rum. Gästrum samt badrum, framförallt problem i badrummet.
Har en fördelarenhet med handtermostat och två separata slingor. (Ballofix på slingan för gästrummet för att kunna strypa lite då vi inte vill ha det lika varmt där som i badrumsgolvet.)
(Se bild)

Problemet är att det under åren fungerat dåligt. från och till. Ibland går det flera veckor utan värme i badrummet, isbjörnarna dansar på golvet, :) och ibland har det fungerat klockrent.

Det samlar på sig mycket skitigt/brunt/svart vatten vilket jag förstås får tappa ut och byter ibland. Vet inte om det är normalt och att kanske all skit kommer från de gamla gjutjärnsradiatorerna eller de gamla kopparrören.
Är ju även avlagringar och små partiklar som förmodligen kan sätta stopp och misshandla pumpen på sikt.

Idag plockade jag ner hela fördelarenheten inkl. lilla pumpen, vredtermostaten etc. för att göra en ordentlig rengöring.
Då jag håller på så ramlar det ut en liten röd ”plastplupp” (se bild) ut ur ena flödesutloppet på fördelaren till ena slingan. Kan någon säga mig om den verkligen skall sitta där?
Jag har inte sett detta tidigare.

Funderar på om installatören glömt att plocka bort den, om det kanske skulle vara ett skydd vid leverans, för att det inte skall komma in skit innan montering, eller om det skulle kunna vara någon form av flödesstopp och fakriskt skall sitta där?
Men då förstår jag inte riktigt hur vattnet i den slingan skall kunna cirkulera runt.

Tack för tips!

/Ubbe Vattenburen golvvärmefördelare med termostat, pump och kopparledningar mot vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En liten röd plastpropp på ett träbord, möjligt skydd från en värmeanläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd plastplupp som hittats i en vattenburen golvvärmeanläggning, ligger på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en röd plastplupp inne i ett rör som troligtvis tillhör golvvärmesystemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där är ju en skyddshatt för slangen som har till uppgift att sitta på änden för att inte skräp ska komma in i slang vid installation. Hur den kommit in i fördelare är ju en annan fråga....
 
  • Gilla
Ubbex
  • Laddar…
sunnis
Vad har du för uppvärmning? Att det inte går året om har ju antagligen med att du inte har någon framledningstemepratur när det är varmt ute.
 
B
Skyddshatten kan ju dansat runt därinne (om plats finns), och beroende på hur den hamnar mer eller mindre stoppa födet.

Jag brukar inte, men nu kan jag inte hålla mig: Varför är det gäntejp på kopparörens klämringskopplingar? :)
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
B Bergsmongo skrev:
Skyddshatten kan ju dansat runt därinne (om plats finns), och beroende på hur den hamnar mer eller mindre stoppa födet.

Jag brukar inte, men nu kan jag inte hålla mig: Varför är det gäntejp på kopparörens klämringskopplingar? :)
:D Det får man fråga VVS-installatören om. :D
Samma person som då förmodligen lyckats trycka in slanghatten också. :/ :(
 
V Vector skrev:
Det där är ju en skyddshatt för slangen som har till uppgift att sitta på änden för att inte skräp ska komma in i slang vid installation. Hur den kommit in i fördelare är ju en annan fråga....
Tack!
Då var det lite som jag trodde kunde vara fallet. Liknande har man ju sett på mycket annat. Stopphattar då man köper stora rullar av slang etc, för att inte tvestjärtar och smaaaaaaala igelkottar skall krypa in och bosätta sig.
Installatören från en mycket stor, känd firma var väl trött helt enkelt. :/
Men trist att det varit så denna långa tid, då jag letat andra fel, tömt och fixat. Trott att det varit luft i systemet och annat. :/
Har även haft en annan firma på plats för något år sedan. som bara tömde systemet och fyllde igen. Då funkade det, men då hade väl ”hatten” bara rört sig lite och börjat släppa igenom igen. Det har ju varit periodiskt.
 
sunnis sunnis skrev:
Vad har du för uppvärmning? Att det inte går året om har ju antagligen med att du inte har någon framledningstemepratur när det är varmt ute.
Gammal kombipanna från CTC, 1984 men bara kört på el senaste åren.
Och har en fast temp. på ca. 60 grader som går ut om jag minns rätt. Ingen nattsänkning, timer eller givare utomhus. Just för att jag ville förvisa mig om att det inte var fel på något sådant. Ville att den skulle skjuta runt samma värme hela tiden.
 
Ubbex Ubbex skrev:
:D Det får man fråga VVS-installatören om. :D
Samma person som då förmodligen lyckats trycka in slanghatten också. :/ :(
Ja gängtejpen och ballofixen skvallrar om oerfarenhet.

Du ska inte hålla på och tappa ur och byta vattnet, som du skrev. Det blir bara värre då eftersom du syresätter systemet varje gång du fyller på med nytt vatten, vilket leder till korrosion.
Montera in ett bra magnetitfilter istället.
 
  • Gilla
Ubbex och 1 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
Ja gängtejpen och ballofixen skvallrar om oerfarenhet.

Du ska inte hålla på och tappa ur och byta vattnet, som du skrev. Det blir bara värre då eftersom du syresätter systemet varje gång du fyller på med nytt vatten, vilket leder till korrosion.
Montera in ett bra magnetitfilter istället.
Tack för tips!
Låter ju intressant, vart i flödet monteras en sådan?
Men ser man detta vatten tex, typ 3 liter från idag då jag tömde en av golvslingorna, ja då ser det inte vettigt ut. :/ Då förstår jag att pumpen inte ville snurra efter ett tag.
 
Ubbex Ubbex skrev:
Tack för tips!
Låter ju intressant, vart i flödet monteras en sådan?
Men ser man detta vatten tex, typ 3 liter från idag då jag tömde en av golvslingorna, ja då ser det inte vettigt ut. :/ Då förstår jag att pumpen inte ville snurra efter ett tag.
[video]
Det där ser inte bra ut. Antingen har systemet fyllts på väldigt ofta, eller så har du någon komponent som inte är diffusionstät. Anslutningslang till pannan kan vara en bov, eller kanske dina golvslingor. Kan du läsa vad det står för text stämplad på golvslingorna? Jag försökte zooma in men texten är på sidan så den syns inte
Ett magnetitfilter monterar man lämpligtvis på returen vid pannan.
 
  • Gilla
Ubbex
  • Laddar…
L lordi skrev:
Det där ser inte bra ut. Antingen har systemet fyllts på väldigt ofta, eller så har du någon komponent som inte är diffusionstät. Anslutningslang till pannan kan vara en bov, eller kanske dina golvslingor. Kan du läsa vad det står för text stämplad på golvslingorna? Jag försökte zooma in men texten är på sidan så den syns inte
Ett magnetitfilter monterar man lämpligtvis på returen vid pannan.
Efter en befarad läcka i badrumsväggen eller den gamla golvvärmen (kopparrör) så bilade ”försäkringsbolaget” upp båda golven.
Men det dom fann var ett stort vattentryck från marken på våren, då huset ligger i suterräng. Så varje vår hade smältvatten tryckts upp genom platta år efter år tills det märktes på ett murket trägolv som fanns då.

Jag dränerade om runt huset och löste det problemet.
När dom sedan byggde upp golven igen för ca. 10-15 år sedan och satte upp fördelaren, pump etc. så använde VVS-firman EVAL GEPRÜFT SUF (18 02 11 14) som rör.

Det är inte ett fullt slutet system, sitter expansionskärl i källartrappans som sedan går ut med avluftning genom hustaket.
Så efter en tid så får jag alltid fylla på lite vatten från pannan, en skvätt i månaden eller så.

Och tömt hela systemet på vatten sedan den nya golvvärmen kom på plats är kanske gjort 3-4 ggr och endast i samband med att ett element skulle bytas och man behövde tappa ur, eller vid en större felsökning eller då ett uterum byggdes som också skulle få vattenburen golvvärme för ett par år sedan.
VVS-installation med EVAL GEPRÜFT SUF-rör och anslutningsventiler vid en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.