Jag har vattenburen golvvärme i halva huset och direktverkande el i andra halvan. Golvvärmen styrs av utetemperaturen och förra vintern så var temperaturen behaglig och jag har inte tänkt så mycket på det men nu verkar det som att den slutat fungera. Är ny i hus och har inte jättebra koll på hur det fungerar brukar bara hänga ut termometern som är kopplad till värmepannan när det blir höst. Men när jag kollar kanelen för utetemperaturen så säger den 23 vilket verkar konstigt med tanke på att det är minus ute. Det har varit varmt i huset i vinter men nu verkar den lagt av eller ge väldigt lite värme. Någon som har något tips.
Om utetempen visar 23 grader så låter det som att felet har med utegivaren att göra. Vad menar du med 'hänga ut termometern'? Om du håller på att flytta på den regelbundet så kan det kanske ha blivit nåt glapp nånstans.
Ok. Men varför hänger du ut den på hösten istället för att låta den sitta uppskruvad på fasaden?
Har du tillgång till en multimeter så kan du lossa utegivarens anslutningar från kretskortet i pannan och mäta resistansen mellan de två kablarna. Beroende på temperaturen där givaren sitter ska resistansen vara enligt den här tabellen:
Har du tillgång till en multimeter så kan du lossa utegivarens anslutningar från kretskortet i pannan och mäta resistansen mellan de två kablarna. Beroende på temperaturen där givaren sitter ska resistansen vara enligt den här tabellen:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden