981 läst ·
3 svar
981 läst
3 svar
Hur är en öppen spis uppbyggd?
Hej,
Öppen spis i tegel från -76 ska rivas till förmån för en kamin. Även om man gillar de tidstypiska så är den ingen skönhet heller. Men innan jag tar fram slägga och borrhammare så undrar jag bara vilken typ av motstånd den kommer erbjuda. Är en öppen spis normalt murad massiv eller är det håligheter mellan rökrör och hölje tro? Nån som gjort samma operation som kanske vet?
Öppen spis i tegel från -76 ska rivas till förmån för en kamin. Även om man gillar de tidstypiska så är den ingen skönhet heller. Men innan jag tar fram slägga och borrhammare så undrar jag bara vilken typ av motstånd den kommer erbjuda. Är en öppen spis normalt murad massiv eller är det håligheter mellan rökrör och hölje tro? Nån som gjort samma operation som kanske vet?
Du får väl först titta upp i spisen hur skorstenen fortsätter uppåt.
För det är väl en murad skorsten uppåt som sticker upp genom taket.
Att riva skiten är troligen inget problem, värre är väl om du river så resten av skorstenen blir instabil.
Du får ta några bilder på styggelsen om du vill ha några bättre svar.
Att riva skiten är troligen inget problem, värre är väl om du river så resten av skorstenen blir instabil.
Missade att skriva att skorsten står på andra sidan hjärtvägg, rökrör viker av bakåt, så inget lär rasa.GoC skrev:
Du får väl först titta upp i spisen hur skorstenen fortsätter uppåt.
Sk
Klicka här för att svara