Hej.

Jag håller på att bygga ett hus med platta på mark och ingjutna golvvärmeslingor. Vi har under en längre tid haft en provisorisk värmepanna för att dra runt golvvärmen och torka ut plattan samt hålla värmen i kåken under vintern.
Nu har vi kommit till ett läge där värmepannan börjar bli lite i vägen då den står lite dumt till. Vi har golvvärmefördelarakåpet så att det är åtkomligt utanför tvättstugan vilket gör att pannan nu står mitt i en 1200mm bred passage i huset.
Jag hade tänkt koppla ur den provisoriska pannan för att kunna lägga golvet i passagen utan att behöva böka runt med pannan för mycket.
Frågan är nu om jag skjuter mig i foten genom att ta bort pannan. Jag tänkte ersätta den med tre byggfläktar för att hålla jämn temperatur inne och eftersom vi bygger i skåne förväntar jag mig ingen direkt varjavinter.
Jag förutsätter att slingorna inte ska kunna frysa om jag håller 20 grader luften inomhus.

Tänker jag rätt eller finns det fallgropar med att eventuellt lägga ett golv med golvvärmen avstängd för att sedan sätta igång den?

Tacksam för all input.

Att det skulle frysa är ganska så osannolik i Skåne nu. Men det tål ändå att sägas att det är lätt hänt att värmen inte kan ta sig runt i huset på samma sätt som golvvärmen.
Tänk dessutom på så där inte blir 2 element på samma ledning så du upptäcker att säkringen gått och huset kallt...

Redigerat:
  • Gilla
Bo arnold och 1 till
  • Laddar…
Hej.
Tack för din input.
Jag är själv elektriker, så den biten löser jag utan problem.
Har dessutom ett trådlöst larm installerat för att skydda bygget. Larmet varnar direkt vid spänningsbortfall om det skulle bli jordfel eller om strömmen försvinner av någon annan anledning. Där sitter dessutom tempgivare i alla enheter sånatt det går att följa temperaturen i huset.
Då är det kanske bara att koppla ur pannan och se glad ut.

• Gilla
Alexn72
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.