Hej,

Vi har frånluftsvärmepump och funderar på att byta till bergvärmepump+FTX aggregat.

Är det någon där ute som gjort denna ändring och har eran elräkning minskat?
 
Hej! Beror på hur mycket man förbrukar och vilken frånluftsvärmepump man har. FTX är mest för hög komfort och mindre för besparing om man jämför med frånluftsvärmepump. Man kan också ha bergvärmepump med frånluftsmodul så slipper man bygga tilluftssystem.
 
Jag ska göra samma byte. Tyvärr tycks det gå trögt med offerter och besök av firmor.
En stor besparing har jag redan gjort när jag köpte LLVP. Min förhoppning är att hamna på ca 8000 kWh i totalårsförbrukning med BVP och FTX. Jag gör inte bytet för att spara pengar utan för att separera värme och ventilationen i samband med annan rust av huset. Tror även att det är ett klokt val inför framtiden.
 
Hur långt är ett snöre? Hur mycket el gör ni av med för uppvärmning idag? Hur stort hus har ni och var ligger det? Ålder på huset och mängd isolering?

Framförallt, vad har ni för värmepump idag?

Generellt så skulle jag säga att det är svårt att räkna hem en bergvärmeinstallation. Jag har hört att man måste upp i över 200 kvm för att det ska löna sig med en BVP. Själv har jag byggt till mitt hus och planerar för att byta ut min FLVP mot FTX och BVP den dagen min befintliga värmepump ger upp. Detta främst för att jag då även kan värma garaget och kyla huset sommartid med frikyla.
 
N NoOne2k skrev:
Hur långt är ett snöre? Hur mycket el gör ni av med för uppvärmning idag? Hur stort hus har ni och var ligger det? Ålder på huset och mängd isolering?

Framförallt, vad har ni för värmepump idag?

Generellt så skulle jag säga att det är svårt att räkna hem en bergvärmeinstallation. Jag har hört att man måste upp i över 200 kvm för att det ska löna sig med en BVP. Själv har jag byggt till mitt hus och planerar för att byta ut min FLVP mot FTX och BVP den dagen min befintliga värmepump ger upp. Detta främst för att jag då även kan värma garaget och kyla huset sommartid med frikyla.
Tack för alla svar!


Vi har en Nibe F730 som har samma SCOP som den BVP vi tänkt byta till. Själva investeringskostnaden är vi medvetna om men vi är nyfikna på jämförelse av energiförbrukning.

Hus är 130 kvm, uppvärmningskostnad ca 5-6 tkr / år.
 
Redigerat:
T tjatt skrev:
Tack för alla svar!


Vi har en Nibe F730 som har samma SCOP som den BVP vi tänkt byta till. Själva investeringskostnaden är vi medvetna om men vi är nyfikna på jämförelse av energiförbrukning.

Hus är 130 kvm, uppvärmningskostnad ca 5-6 tkr / år.
Utan att ens räkna på det så kan jag säga att ni kommer inte kunna räkna hem den investeringen. Då är det nog bättre att satsa på solceller istället.
 
T tjatt skrev:
Tack för alla svar!


Vi har en Nibe F730 som har samma SCOP som den BVP vi tänkt byta till. Själva investeringskostnaden är vi medvetna om men vi är nyfikna på jämförelse av energiförbrukning.

Hus är 130 kvm, uppvärmningskostnad ca 5-6 tkr / år.
Varför vill du byte till BVP och FTX?
 
R Runnis skrev:
Varför vill du byte till BVP och FTX?
R Runnis skrev:
Varför vill du byte till BVP och FTX?
Primärt för att få ett mer kontrollerat och komfortabelt VVS system med frikyla.

Sen tror jag uppvärmningskostnaden är betydligt lägre än vad folk tror. Värmeeffektbehovet är 40% högre med FVP än med BVP+FTX och idén att FVP har samma energiförbrukning känns överdriven.
 
Krokben
Absolut att det kanske ger mer komfort, men har du en F730 så kommer du som tidigare sagt inte tjäna in pengarna. Du skulle tjäna rätt lite i uppvärmningskostnader och tycker du att komforten med FTX, BVP och fläktkonvektor/kylbatteri är värt ca 200.000kr så absolut. Man behöver inte tjäna igen allt, se hur folk gör med bilar. Allt är en fråga om prioriteringar.
 
Krokben Krokben skrev:
höver inte tjäna igen allt, se hur
Krokben Krokben skrev:
Absolut att det kanske ger mer komfort, men har du en F730 så kommer du som tidigare sagt inte tjäna in pengarna. Du skulle tjäna rätt lite i uppvärmningskostnader och tycker du att komforten med FTX, BVP och fläktkonvektor/kylbatteri är värt ca 200.000kr så absolut. Man behöver inte tjäna igen allt, se hur folk gör med bilar. Allt är en fråga om prioriteringar.

30-40% mindre energiförbrukning för uppvärmning skulle jag få med BVP+FTX jmf FVP vilket är ganska mycket. Men det blir ju fortfarande mycket lång PAYOFF tid fortfarande, kanske 50+ år.
 
Krokben
T tjatt skrev:
30-40% mindre energiförbrukning för uppvärmning skulle jag få med BVP+FTX jmf FVP vilket är ganska mycket. Men det blir ju fortfarande mycket lång PAYOFF tid fortfarande, kanske 50+ år.
Ja, jag menade givetvis utslaget på livslängden och investering, kanske borde ha varit tydligare.
 
surris
Håller med tidigare talare.

Du kommer aldrig kunna räkna hem det ekonomiskt med vad du sparar i uppvärmningskostnad kontra investeringskostnad. Men du kommer att spara energi och din elräkning kommer att minska, förmodligen värdehöjning på huset också.

Sen så behöver man ju inte heller alltid kunna räkna hem allt ekonomiskt, kan ju finnas andra saker som överväger det.
 
  • Gilla
tjatt
  • Laddar…
Jag säger bara... kör... Jag tänker slänga ut en fullt fungerande markslinga till bergvärmepumpen och borra bara för frikylan när jag får råd och som grädde på moset slippa att gräsmattan ser ut som en åker där slangarna ligger. Kan jag tjäna igen pengarna? Nej! Blir huset mer värt? Nja! Får en komforthöjning kosta? Ja!
 
  • Gilla
tjatt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.