1 772 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Rengöringsservice luftluftvärmepump
Vi fick precis en påminnelse om rengöringsservice av vår luftluftvärmepump då denna nu är drygt 2 år gammal. Detta var ny information för oss, vi har hittills bara dammsugit filtren då och då. Är detta något som rekommenderas eller är det "fiffel och båg"?
Kostar 2200 kr och innefattar:
Jag betalar gärna om det är något som man bör göra, men ville höra med er proffs först!
Kanske ska tillägga att vi har innedelen i sovrummet så det blir ju rätt mycket damm som far runt.
Kostar 2200 kr och innefattar:
- Rengöring innedel med ångtvätt och avfettning
- Grovrengöring utedel
- Rengöring av fläkthjulet
- Läckagesökning av hela systemet
- Efterdragning av el vid behov
- Kontroll av dräneringsvattenflödet + provhällning
- Vibrationskontroll
- Mätning av luftflödet före och efter
- Kontroll av kompressorn för att identifiera ev överspänning, mätning av strömförbrukning
- Kontroll av fläkthastighet och temperaturer i förhållande till inställningar på maskinen
Jag betalar gärna om det är något som man bör göra, men ville höra med er proffs först!
Kanske ska tillägga att vi har innedelen i sovrummet så det blir ju rätt mycket damm som far runt.
Ja kanske. Står i mailet att det är så för Panasonics pumpar men vi har en Daisekai (Toshiba)...
Värmeelementet i innerdelen brukar kladda igen på ett par år och även fläkten i innerdelen kan behöva tas ut och rengöras med ett par års mellanrum. Det blir rätt lätt kladdigt att göra rent och slabba med vatten så att lämna bort det kan vara en idé.
Jag har dock gjort mitt själv utan större problem. Se till att kondensvattenavrinningen fungerar bra på innedelen så tar den hand om det mesta av vattnet.
Behövs servicen för att garantin ska gälla får du fundera äver vad den är värd. Annars skulle jag fixa det själv.
Jag har dock gjort mitt själv utan större problem. Se till att kondensvattenavrinningen fungerar bra på innedelen så tar den hand om det mesta av vattnet.
Behövs servicen för att garantin ska gälla får du fundera äver vad den är värd. Annars skulle jag fixa det själv.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vi har haft vår Mitsubishi i 10-11 år och aldrig haft hit någon att serva/rengöra och den värmer exakt lika effektivt som den var ny. Innerdelen sitter dessutom i köket ett par meter från spisen.
Oftast när jag dammsuger huset går jag över den med borstmunstycket och dammsuger alla filter och även lammellerna så gott det går. Detta har räckt gott och väl för att hålla den ren.
Oftast när jag dammsuger huset går jag över den med borstmunstycket och dammsuger alla filter och även lammellerna så gott det går. Detta har räckt gott och väl för att hålla den ren.
Tack för ditt svar! Jag ska försöka rota fram papperen vi (kanske) fick vid installationen. Stackars killen var här mellan kl 16 och 20 och vår enda kommunikation bestod av att jag frågade då och då "Hur går det?" varpå han svarade tröttare och tröttare "Det går framåt". När han var färdig såg vi bara fotsulorna på honom när han pep ut genom dörren. Så nån instruktion eller skötselråd var det inte tal om.H hellgun skrev:Vi har haft vår Mitsubishi i 10-11 år och aldrig haft hit någon att serva/rengöra och den värmer exakt lika effektivt som den var ny. Innerdelen sitter dessutom i köket ett par meter från spisen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden