Byggahus.se

Fått offert på installation av luft/vatten, bra pris?

1. N
    Medlem · 8 inlägg

Niklas!

Medlem
    Hej!
    Vi har redan idag ett luft/vatten system, som är från 1997 och behöver repareras eller bytas ut. Gamla systemet är inte heller så effektivt när det blir lite kyligare så vi tänker oss att byta ut det mot ett modernt.(+ att innedelen låter som ett tröskverk, on/off kompressor som sitter inomhus).

Fått offert på ett Daikin och ett NIBE system, och det lutar väl just nu mot NIBE. Daikin offerten var lägre, men NIBE ger ett stabilare intryck.
    Någon som gjort byte nyligen eller installerat system från NIBE som kan hjälpa mig att kika på om kostnaden är rimlig? Det landade på lite mer än vad jag trodde det skulle göra, men å andra sidan så har jag inte så mycket koll på detta.

Bifogar detaljerna på offerten i PDF, men i korthet:
    Får göra markarbetet för utedelen själv, den ska stå där den gamla idag står så blir nog inte jättemycket jobb.

Så ska jag slå till eller kolla runt efter andra aktörer?
    Firman som ska installera verkar bra, medelstor och har hand om servicen för flera märken. Han installerade även CTC, men vårt hus storlek tyckte han passade bäst med detta NIBE-system.

Huset från 1962 är på 120+110 kvm (enplans + "inredd källare"), ligger i Skåne ska nämnas. Har radiatorer + delvis golvvärme.

Tacksam för all input! =)

2. J
    Medlem · Stockholm · 3 420 inlägg

Josth

Medlem
    Hej! Det var den dyraste offerten på luftvattenvärmepump som jag sett hittills. Runt 120 tkr efter rot hade jag sett som troligt. Tycker absolut du ska ta in fler offerter. Finns tjänster på nätet där man kan fylla i sina uppgifter och förhoppningsvis få flera svar. En del mer detaljerad information om olika värmepumpar finns också på varmepumpsforum.com.

3. P
    Medlem · 4 inlägg

Persson90

Medlem
    Ta en titt på Mitsubishi också. Satte in en ny luftvatten förra året. Då betalade jag ca 110 för komplett installation installation. Har likvärdigt stort hus som dig.

4. J

Josth

Medlem
    Ja bor man i Skåne kan man välja på många olika modeller av luftvattenvärmepump utan att behöva bekymra sig om riktigt kalla vintrar. Typ -10 °C när det är som kallast eller par grader lägre i inlandet. Finns också IVT som ser ut att ha lite kampanj nu: https://www.ivt.se/ett-varmande-erbjudande/. Finns även Bosch som är snarlika IVT då de görs i samma fabrik. En offert på CTC skulle vara intressant. Sedan finns också Thermia.

5. N
    Medlem · 8 inlägg

Niklas!

Medlem
    Tack för era svar! Jag har fler lokala firmor som installerar NIBE som jag kan höra med. Borde ju vara enkelt att få en offert om jag skickar vad den andra firman skulle gjort,
    Kanske ska dubbelkolla arbetskostnaden, på nästan 45000 kr får man in 52h för en kyltekniker som hade den dyraste timpenningen.
    Känns som att det inte borde ta mer än ett par dagar att byta ut maskineriet för en-två gubbar? Det kanske är så pass olika grejer så det krävs många olika gubbar i och för sig. Har ni erfarenheter där?

Har hört av mig direkt till en del tillverkare (NIBE, CTC, Bosch, Daikin, Mitsubishi, Thermia) men bara NIBE och Daikin som skickat mig vidare till installatör för offert.
    Firman från NIBE hade även CTC (både installation och service) så bad om offert på det med, men tydligen ligger NIBE/CTC "varannan varandra" effektmässigt, så jag fick på NIBEs vilket tydligen passade vårt hus bäst. CTC och NIBE skulle vara likvärdiga.
    Mitsubishi, Bosch, Thermia har jag inte hört av ännu. Har en del i närheten som har IVT pumpar och även haft en hel del strul med dem, så har valt bort dem för att sålla lite.

Det som var i offerten från Daikin såg ut i kort:
    - 119 900:- inkl. moms efter ROT
    - Daikin modell Altherma Top Grade 14F,
    - Utedel EPRA 014DW1
    - Innedel ETVH16S18D9W,
    - I övrigt liknande villkor som för NIBE.
    - Firman är mindre och verkar vara ganska upptagna, befarar att de kanske tar lång tid på sig vid problem. Men förmodligen så prioriterar de garantiärenden.

6. J

Josth

Medlem
    Undrar varför första NIBE-firman valt att offerera VVM 310? Nyaste modellen med touch-screen är VVM S320 och den borde vara standardvalet tillsammans med F2120. VVM 310 har en annan tank. Är det något speciellt med värmesystemet i huset? Vilken framledningstemperatur behövs i värmesystemet för att hålla 21°C inne när det är -10°C ute? Golvvärme är inget problem men få och små smala platta radiatorer kan eventuellt vara det om det t.ex. varit oljepanna i huset från start. Byte av värmepumpsystem bör gå på en dag för några gubbar om det inte är något alldeles särskilt krångligt. Nu handlar det ju bara om byte från ett äldre LVVP-system till ett nytt dito.

Daikin Altherma TopGrade har väldigt bra tekniska prestanda, t.o.m. lite grann bättre än NIBE. Sedan är frågan om man har nytta av det i Skåne. Rimligt pris i alla fall. Hur de håller långsiktigt är väl mer okänt men Daikin är en väldigt stor tillverkare internationellt som funnits länge. Har dock inte någon central kundsupport dit man kan ringa.

7. J
    Medlem · Västra Götalands län · 31 inlägg

Jan_G

Medlem
    Redigerat 9 apr 12:40
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.