Har två radiatorer på övervåningen (längst bort i systemet) som porlar rejält. Har luftat dem nu i veckor och det kommer ytterst lite luft varje gång, så luften verkar vara fast och inte ta sig till ventilen. Måste jag byta radiatorer? Kan radiatorerna sättas igen inuti så det skapas luftfickor?
Det hjälper inte att byta elementen om det är för lite vatten i systemet.Schwen92 skrev:
På vintern expanderar vattnet så då är där lite högre tryck i systemet och så sjunker trycket framåt våren när vattnet blir kallare så kolla och fyll på lite.
Blir det för mycket så tömmer det sig själv till rätt tryck.
Men så länge luften är fast i radiatorn så kommer väl mer vatten bara ge högre tryck. Luften måste ju röra på sig till avluftningsventilen för att man ska få ut den?A Argastesnickaren skrev:
Hur högt är huset??
Pannrum i källaren??
Du måste ha tillräckligt tryck för att nå upp hela vägen till sista elementen.
Pannrum i källaren??
Du måste ha tillräckligt tryck för att nå upp hela vägen till sista elementen.
Suterräng med pumpen där nere i ena änden, de porlande radiatorerna där uppe i andra änden.A Argastesnickaren skrev:
Eftersom det sprutar vatten när jag försöker lufta, så borde ju trycket vara tillräckligt.
Vilket tryck har du på pannan??
Vet ej, har precis flyttat in, så jag har inte sagt mig in pumpen helt än. Den går iaf inte hela tiden tror jag, för porlandet upphör ibland. Men det kanske är normalt? Har haft alla element på max och sen ska väl pumpen reglera på utomhustemp. Nu börjar ju det bli varmare på dagarna, så nu har jag dragit ner på övervåningen. Nedervåningen är ganska mycket kallare och där blir vissa radiatorer inte lika varma som andra, trots att de står på max och ingen luft i.L lat skrev:
Nu börjar vi närma oss mitt favorit ämne, inreglering. När jag sitter vid datorn ska jag skicka dig ett dokument jag har.D Draggen79 skrev:
Pumpen ska gå på samma fart hela tiden, värmen regleras med shuntautomaten.