L lat skrev:
till en bok som alla som hanterar värmesystem bör läsa!
Är nog en hel del överkurs för vanliga villor, det gäller mer fastigheter av större format. är inte fel med att veta lite generellt om flöden. Men är nog lite svårt för novisen att ta till sig och inte har för avsikt att ta in någon för flera tusen kronor i en vanligt villa och justera i något. Vanliga rörisar vet inget om detta för det mesta utan höftar lite.

?
Tycker den är rakt på sak, och det är väl aldrig fel att veta hur saker är tänkta att fungera.
Annars kommer de där dårarna med elektroniska termostatventiler farande och då kan vi snacka om att det kan bli dyrt.

L lat skrev:
Här är en länk till en bok som alla som hanterar värmesystem bör läsa!
Ska läsa den, sådant tycker jag är intressant!
Tror mina problem ligger mer hos radiatorerna, men det är aldrig fel att förstå hela systemet. Har ju pumpens manual kvar att läsa med. Men då kök och badrum inte är klara än, så hamnar det lite längre ner på listan att göra..

L lat skrev:
Annars kommer de där dårarna med elektroniska termostatventiler farande och då kan vi snacka om att det kan bli dyrt
Är helt med på det som du säger, ett fördyrande som inte är relevant med funktionen. Det är vi en del som anser, men smaken är olika, men en del blir övertalade om det här är "" KANON """ och åker på en kostnad på kanske 10 000 kr extra. Så lite elektronik som möjligt så går mindre sönder.

• Gilla
LaT
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Lossa den blanka sexkanten och lyft bort termostaten, kolla att den lilla piggen går ut som den ska. ska gå att trycka in och den ska gå ut själv. Om inte ute , Knacka på piggen med mejselskaft som en hackspett och tryck ca 10 ggr på den, motion. Sen prova med att öka farten på cirkpumpen så den orkar knuffa ut flödet bättre.
Har redan kollat piggen och knackat, utan resultat. 7 av 10 radiatorer i källaren, alla original, blir inte lika varma trots att källaren är kall. Man har dock satt in två nya radiatorer i pannrum och duschrum (bredvid pannrum) som jag tror är överdimensionerade. De är varma. Kan det ha stört systemet tro?

Vet inte än hur jag styr pumpen. Nu ändrar man bara temperaturen på utgående vatten. Ska läsa manualen.

Var på rören är dom nya stora kopplade, före eller efter har inte så stor betydelse , före så stjäl dom flödet för dom andra på ett lättare sätt, stryp ner dom lite och prova, efter blir nästan lika då flödet gå lättaste vägen och kanske inte som du vill. Prova.

• Gilla
Draggen79
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.