Lite OT - men har du inte monterat ihop den fel? vad jag minns från min gamla Handöl så sitter glimmret i övre luckan och spjället i den nedre.qvintus4 skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 638 inlägg
På min Husqvarna 80 sitter venilen uppe och glimmret nere, men en liten ventil under glimret.qvintus4 skrev:
Glimret hämtade polaren från en glimmergruva på en ö utanför Nynäshamn.
Workingclasshero skrev:
Luckorna sitter rätt. Sekundärluften ska in i övre luckan. Tyvärr sker denna slutförbränning, när man eldar med ved, i huvudsak när gaserna är på väg ut ur kaminen vilket även brukar ta kål på rökgasspjället. En egentillverkad "rökhylla" brukar höja värmeutbytet till rummet avsevärt.Loragumman skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 638 inlägg
Även i min Mikado80?E exerg skrev:
Berätta mer?
Husqvarnas Mikadokaminer var i första hand ämnade för kol o koks och saknar sekundärluft, vilket även t.o.m en del vedkaminer från den tiden åxå saknade. Förbränningsteknik på den tiden hade inte fått grepp utan det blev mycket x-tra jobb för sotare med årliga urbränningar av tjära i skorstenar istället. Men snygga kaminer är de. Har själv en oval Husqvarna sirius av största modellen med kromad fotvärmare o dubbla kokplattor från 1921 och som har en styrplåt, innanför nedre luckans luftinsläpp,som släpper in luft både direkt till eldhärden och dels 20 ca cm högre upp. Åtminstone en början till en fungerande vedförbränning.