Vill byta glimmret till min handöl kamin no 116 se bild .

I fall man köper glimmer hur skär man det i fall det behövs ?? finns det alternativ till glimmer ??

• medium_item_92307_287c34edc1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maleficent och 2 till
  • Laddar…
Hej,kolla på josef davidsson eftr Reftele googla på det dessa kan ha eller googla reservdelar vedspisar/kaminer

ok tack har hittar fler som säljer glimmer , men jag vet inte hur man delar dom ?? med en mattkniv kanske eller ??

klipp med sax

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tack , var på kamin butiken det sa dom med

qvintus4 skrev:

I fall man köper glimmer hur skär man det i fall det behövs ?? finns det alternativ till glimmer ??
Lite OT - men har du inte monterat ihop den fel? vad jag minns från min gamla Handöl så sitter glimmret i övre luckan och spjället i den nedre.

• Gilla
uno svensson
  • Laddar…
ingen aning det var så när jag köpte huset förra året .
Kollar man på bilder på andra kan det stämma det du säger , och det låter logiskt att ha den uppe varför ha den nere där det brinner

Redigerat:
Glimret ska vara enligt bilden, där glöden är.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
qvintus4 skrev:
ingen aning det var så när jag köpte huset förra året .
Kollar man på bilder på andra kan det stämma det du säger , och det låter logiskt att ha den uppe varför ha den nere där det brinner
På min Husqvarna 80 sitter venilen uppe och glimmret nere, men en liten ventil under glimret.
Glimret hämtade polaren från en glimmergruva på en ö utanför Nynäshamn.

Q qvintus4 skrev:

Kan tyvärr inte hjälpa dig men hoppas du kan hjälpa mig. Har en likadan kamin, har du ngn installationsanvisning.

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
På min Husqvarna 80 sitter venilen uppe och glimmret nere, men en liten ventil under glimret.
Glimret hämtade polaren från en glimmergruva på en ö utanför Nynäshamn.
Loragumman Loragumman skrev:
Kan tyvärr inte hjälpa dig men hoppas du kan hjälpa mig. Har en likadan kamin, har du ngn installationsanvisning.
Luckorna sitter rätt. Sekundärluften ska in i övre luckan. Tyvärr sker denna slutförbränning, när man eldar med ved, i huvudsak när gaserna är på väg ut ur kaminen vilket även brukar ta kål på rökgasspjället. En egentillverkad "rökhylla" brukar höja värmeutbytet till rummet avsevärt.

• Wow
Workingclasshero
  • Laddar…
E exerg skrev:
Luckorna sitter rätt. Sekundärluften ska in i övre luckan. Tyvärr sker denna slutförbränning, när man eldar med ved, i huvudsak när gaserna är på väg ut ur kaminen vilket även brukar ta kål på rökgasspjället. En egentillverkad "rökhylla" brukar höja värmeutbytet till rummet avsevärt.
Även i min Mikado80?
Berätta mer?

Husqvarnas Mikadokaminer var i första hand ämnade för kol o koks och saknar sekundärluft, vilket även t.o.m en del vedkaminer från den tiden åxå saknade. Förbränningsteknik på den tiden hade inte fått grepp utan det blev mycket x-tra jobb för sotare med årliga urbränningar av tjära i skorstenar istället. Men snygga kaminer är de. Har själv en oval Husqvarna sirius av största modellen med kromad fotvärmare o dubbla kokplattor från 1921 och som har en styrplåt, innanför nedre luckans luftinsläpp,som släpper in luft både direkt till eldhärden och dels 20 ca cm högre upp. Åtminstone en början till en fungerande vedförbränning.

S
Q qvintus4 skrev:

Jäklar vilken läcker klenod.

S
P pelle_fransson skrev:
Lite OT - men har du inte monterat ihop den fel? vad jag minns från min gamla Handöl så sitter glimmret i övre luckan och spjället i den nedre.
Tänkte just samna sak. Dragluckan brukar ju sitta där nere.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.