Vi har en CTC 1100 Ekonomi-panna med elpatroner för uppvärmning.
Jag fick en större varmvattenberedare av en bekant och jag funderingar nu på om jag tjänar något på att koppla in denna varmvattenberedare?

Den nuvarande varmvattenstanken är inbyggd i pannan och rymmer inte så mycket.
Vi har tillräckligt med varmvatten, men om en varmvattenberedare kan effektivisera det hela och även sänka elförbrukningen så är det ett plus.

I dagsläget har vi en stor elförbrukning p.g.a. det värmesystemet som finns, och jag hade inte blivit ledsen om det gick att spara några kronor.

Det finns ingen möjlighet att byta ut värmesystemet i dagsläget pga ekonomin.
Är tacksam för era synpunkter.

CTC Ekonomi har en plattvärmeväxlare så den är effektiv fast pannan är liten. När pellets är avstängd kan man stoppa mineralull i rökröret och värma pannan med elpatron. Det skadar inte med lite spillvärme under den mögelfarliga sommarsäsongen.
En stor vvberedare kanske är för stor för dina säkringar. Pannan har säkert srömkännare som stänger av elpatronen vid tillfällig överbelastning.

G Granström2 skrev:
CTC Ekonomi har en plattvärmeväxlare så den är effektiv fast pannan är liten. När pellets är avstängd kan man stoppa mineralull i rökröret och värma pannan med elpatron. Det skadar inte med lite spillvärme under den mögelfarliga sommarsäsongen.
En stor vvberedare kanske är för stor för dina säkringar. Pannan har säkert srömkännare som stänger av elpatronen vid tillfällig överbelastning.
Ok, jag förstår. (tror jag)
Så jag kommer inte tjäna något direkt på själva elförbrukningen med att koppla in en vvb?

Hur mycket sparar jag på att täppa igen rökröret helt utan vintermånaderna?

Jag är verkligen tacksam för alla tips på hur jag kan minska elförbrukningen med det nuvarande värmesystemet.

Lite kommer du att sänka elförbrukningen men pannan är också rätt bra isolerad.
Löder du kopparrör själv och fixar till det kan det blir lönsamt om något år.
Ska du betala elektriker och rörfolk för att installera blir det troligen inte lönsamt på många år.
Det var ju en stor vvberedare. Går den rent praktiskt att få i i ditt elsystem utan att det blir överbelastning, är det en trefas beredare?
Värmen är det som drar upp kostnaderna mest. Har du lämplig rumsfördelning kan du sänka elförbrukningen till mindre än hälften med en bra luftvärmepump för 20 000.

Redigerat:
P
Guldstrand Guldstrand skrev:
Vi har en CTC 1100 Ekonomi-panna med elpatroner för uppvärmning.
Jag fick en större varmvattenberedare av en bekant och jag funderingar nu på om jag tjänar något på att koppla in denna varmvattenberedare?

Den nuvarande varmvattenstanken är inbyggd i pannan och rymmer inte så mycket.
Vi har tillräckligt med varmvatten, men om en varmvattenberedare kan effektivisera det hela och även sänka elförbrukningen så är det ett plus.

I dagsläget har vi en stor elförbrukning p.g.a. det värmesystemet som finns, och jag hade inte blivit ledsen om det gick att spara några kronor.

Det finns ingen möjlighet att byta ut värmesystemet i dagsläget pga ekonomin.
Är tacksam för era synpunkter.
Du kan inte finna en vvb som värms av vatten?
Jag har en stor jäkel på 200 l
som värms av vattnet i ledningarna till elementen...

G Granström2 skrev:
Lite kommer du att sänka elförbrukningen men pannan är också rätt bra isolerad.
Löder du kopparrör själv och fixar till det kan det blir lönsamt om något år.
Ska du betala elektriker och rörfolk för att installera blir det troligen inte lönsamt på många år.
Det var ju en stor vvberedare. Går den rent praktiskt att få i i ditt elsystem utan att det blir överbelastning, är det en trefas beredare?
Värmen är det som drar upp kostnaderna mest. Har du lämplig rumsfördelning kan du sänka elförbrukningen till mindre än hälften med en bra luftvärmepump för 20 000.
Jag vill inte ge mig på att löda själv.
Vet inte så mycket om vvb. (bifogar bild)

20210416-212554.jpg

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.