Hej! Ska under våren bygga plattan till mitt kommande vidbyggda garage på ca 43 m2 (5x8,5 m), som kommer ligga vägg-i-vägg med villan. Vi bor i Medelpad, dvs södra Norrland. Eventuellt slutför vi endast plattan nu, sedan stomresning och väderskydd till hösten eller kanske möjligen först nästa år för att kunna sprida ut tid + pengar som läggs på projektet.

Har letat runt men inte hittat förslag på en fundering jag har kring detta. Val av uppvärmningsmetod! Tanken är är att bygga garaget "fullisolerat" dvs 270mm i väggar, 500 mm lösull i tak, 300 mm under plattan, få fönster. Kommer mest användas som extra förvaring, verkstad, meka med cyklar mm. Bilen kommer troligen ej köras in och ut varje dag. Vill kunna ha textler i förvaring, dvs inte "rått" men kanske 15-16 grader?

Har bergvärme med vattenburen golvvärme till villan, med bra borrdjup och större ny pump som har kapacitet att värma upp garaget. Enkel rördragning från pumpens plats genom källarväggen till garagets tänkta plats direkt utanför (ingen kulvert behövs). Jag har dessutom över golvvärmeslang sedan tidigare till ca 50% av behovet till garaget.

Nu till frågan:
-Gjuta in golvvärme i plattan? I så fall med eller utan värmeväxlare (för glykol i garagets system)? Måste ju i så fall oavsett bli en egen shunt då tempen i garaget kommer vara lägre.
-Vattenburet fläktkonvektorelement med värme från bergvärmen? Borde räcka med ett element kring 3kw för hela garaget. Snabbare att korrigera tempen?
-Eget system, som luft-luft värmepump? Blir dyrare men behöver inte involvera befintlig installation i villan.
-Annat som jag ej tänkt på.

Vad hade ni valt? :sweat:

tommib
Klart du ska gjuta in golvvärme. Varför skulle du behöva vvx eller shunt? Lägg slingorna glesare så får du automatiskt lägre temperatur i garaget. Som bonus kan du lägga dubbla slinguppsättningar så kan du köra på en slinga för underghållstemperatur och två för full temp. Nackdelen är ett trögt system och att du inte kan borra fast saker i golvet om du skulle känna för det. En stor fördel är att snö och slabb som du drar in torkar upp snabbare.

En fläktkonvektor är iofs också en bra idé men jag hade tagit golvvärme alla dagar i veckan. Ha den som grundvärme och sätt dit en byggfläkt som drivs med el om du vill ha varmare en kort stund. Det kostar inte några pengar i varken installation eller drift om man bara kör kortvarigt.

• Gilla
MoggePogge
  • Laddar…
Om du har slangen så ska du såklart använda den till att lägga in golvvärme, kan du mickla lite själv så koppla värmen till garaget över en vvx där du skickar ut värmen från framledning Bvp:n till garageslingan via en pump som styrs av en timer, på det sättet behöver du ingen shunt då golvvärmen är trög.
Temperaturen i garaget kommer då att styras av hur länge pumpen går.

Jag byggde mitt garage, 50 m2 med 3.6 meter i takhöjd på det sättet 2006 och det ligger 25 meter från kåken och tankas via kulvert.
Systemet funkar helt lysande och garaget har en jämn temp av 12-13 grader på min tidsinställning av timern som går mellan 17.30 till 20.30.
Då det är utetempen som styr Bvp:n och framledningen funkar det perfekt så länge man behöver värme.

Jag har dessutom glykol i garagekretsen, försumbar extrakostnad, och kan utan vidare kallställa om det skulle krisa av någon anledning

Tack för svaren! Jag vart lite upptagen med annat några dagar så blev glad när jag såg påminnelsen om min tråd! :)

Ja, värmeväxlare känns ju säkrare om så man kan kallställa vid behov eller problem, utan att det riskerar att frysa, om jag gjuter in slingor. Enkelheten i en fläktkonvektor är dock lite lockande!

Ska fundera lite till...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.