4 716 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Tillräcklig uppvärmning med golvvärme?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Ja, då skulle jag fundera lite på en liten vattenburen handdukstork, då kostar det i prencip 0.00 att värma upp den och då får du ett tillskott med värme, handdukstorken blir ju som ett element också. Och du har alltid torra och varma handdukar, lyxkänslaSickanflickan skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
= 1,14 kvm.Sickanflickan skrev:
Och förut var det 2 kvm
Hur stort är det egentligen?
Element sätter man vanligtvis nere vid golvet,
så om man slår armbågen i det är det kanske något annat som är fel
PS
Det blir ju inte mycket värme från en kvm golv.
Kanske bäst att behålla elementet ändå.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Element sätter man vanligtvis nere vid golvet,KnockOnWood skrev:
så om man slår armbågen i det är det kanske något annat som är fel
Damer sitter på toaletten
En sak som jag inte tycker man ska underskatta i sammanhanget är hur varmt det KÄNNS. Detta är i de flesta fall mycket viktigare än vad en termometer placerad mitt i rummet visar på, och golvvärme ger oftast en mycket varmare känsla eftersom fötterna för det mesta är ganska kalla i förhållande till resten utav kroppen. Detta är faktiskt en bidragande orsak till att värmekostnaderna ofta minskar när man installerar golvvärme; man kan hålla en lägre medeltemperatur för att det känns varmare.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Ja, det känns varmare men också att värmefördelningen blir helt annorlunda i jämförelse mot ett element.Pytt skrev:En sak som jag inte tycker man ska underskatta i sammanhanget är hur varmt det KÄNNS. Detta är i de flesta fall mycket viktigare än vad en termometer placerad mitt i rummet visar på, och golvvärme ger oftast en mycket varmare känsla eftersom fötterna för det mesta är ganska kalla i förhållande till resten utav kroppen. Detta är faktiskt en bidragande orsak till att värmekostnaderna ofta minskar när man installerar golvvärme; man kan hålla en lägre medeltemperatur för att det känns varmare.
Jag rekommenderar också att låta befintlig radiator (eller mindre typ) att sitta kvar.
Vi installerade elektrisk golvvärme (120W) som komplement när vi renoverade år gästtoalett.
Den hade inte klarat uppvärmningen ensam.
Blir inte en vattenburen lösning ganska dyr med tanke på den lilla ytan?
Vi installerade elektrisk golvvärme (120W) som komplement när vi renoverade år gästtoalett.
Den hade inte klarat uppvärmningen ensam.
Blir inte en vattenburen lösning ganska dyr med tanke på den lilla ytan?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Sickanflickan, Har du fjärrvärme eller sköter ni värmen själva?
För har ni fjärrvärme så går ju värmtillförseln ner när det är varmare ute.
Skall ni ha klinkers så blir de kalla om det inte finns golvvärme.
Tänk på att handdukstorken fungerar som ett element, nu verkar det som jag säljer handdukstorkar, men det gör jag inte.
För har ni fjärrvärme så går ju värmtillförseln ner när det är varmare ute.
Skall ni ha klinkers så blir de kalla om det inte finns golvvärme.
Tänk på att handdukstorken fungerar som ett element, nu verkar det som jag säljer handdukstorkar, men det gör jag inte.
Redigerat:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 628 inlägg
Klicka här för att svara