Byggahus.se

Kyla villan

1. M
    Medlem · 3 inlägg

Mr_B

Medlem
    Jag har golvärme från bergvärme (Carrier 30) och FTX (Termovex Blue 4) med aggregaten placerade bredvid varandra på bottenvåningen.

Nu funderar jag på att koppla på kylbatteri på köldbärarkretsen och har några funderingar:
    * Det verkar vara rekommenderat att koppla på tilluften, varför inte direkt på uteluften istället? Det skulle vara något enklare installation för mig och man kan kyla på sommaren och förvärma på vintern med exakt samma lösning.
    * Mycket kommentarer om kondens och isolering. Jag kan inte isolera kanalerna men å andra sidan har jag ingen vind, om man låter luften ut från FTX:en vara c:a 15 grader blir det aldrig tillräckligt stor tempskillnad för att det ska bildas kondens (tror jag...).
    * Jag tänkte göra avsticket innan värmepumpen.

Slutligen, när man ändå håller på att "meka" varför inte sätta en värmeväxlare mellan köldbärare och värmebärare (golvvärmekretsen). Man skulle kunna kyla golvet 2-3 grader och samtidigt värma borrhålet under sommaren. (En varm dag går temperaturen i golvärmereturen upp till c:a 25 grader.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.