Min NIBE fighter 310p låter som ett gammalt kylskåp eller något som går emot, det började nyligen ca. 1 vecka sedan och går ca var 10e minut 5 sekunder.
Har lokaliserat ljudet till bakom fläkten (tror jag)

Bifogar bild och video med ljud

Interiör av NIBE Fighter 310p med synlig fläkt och komponenter, misstänkt källa till ljud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hoppas någon kan hjälpa mig(y)

Låter som något ligger an mot fläktbladen.
Vad har du gjort för felsökningar och kontroller av de roterande delarna?

Fungerar kompressorn? Tycker det låter som kompressorn försöker starta men det termiska motorskyddet på toppen löser ut efter några sekunder. Kompressorn låter mer mot slutet av dess livslängd. Kompressorhaveri efter ett antal år är vanligt på propan-modellerna.

Redigerat:
E etompau skrev:
E etompau skrev:
Har inte gjort något än, första gången som jag öppnar denna maskin, hur öppnar man fläkten lättast?

J Josth skrev:
Fungerar kompressorn? Tycker det låter som kompressorn försöker starta men det termiska motorskyddet på toppen löser ut efter några sekunder. Kompressorn låter mer mot slutet av det livslängd. Kompressorhaveri efter ett antal år är vanligt på propan-modellerna.
Yepp har hört det, men kompressorn ska vara bytt för ca 3-4 år sedan av den tidigare ägaren så jag trodde att den är 100% bra, hur kan man testa om kompressorn är sönder?

Dels kan man lyssna hur kompressorn låter när den ska gå (lysdioden för kompressor tänd) och dels kan man titta på värdena på kanal 04 och 05 som ska sjunka ner till ca 5-10 grader när kompressorn gått en liten stund.

J Josth skrev:
Dels kan man lyssna hur kompressorn låter när den ska gå (lysdioden för kompressor tänd) och dels kan man titta på värdena på kanal 04 och 05 som ska sjunka ner till ca 5-10 grader när kompressorn gått en liten stund.

Det låter inget när kompressorn är igång men sen kommer 5sekunder igen där det låter

Annars låter det så här (alltså inget speciellt):

En kompressor låter när den är i drift, betydligt mer än vad fläkten låter normalt. En fläkt med utslitna lager kan dock låta ganska mycket men ändå annorlunda än en kompressor. Första kompressorn havererade efter bara fyra år hos mig. Genomsnittliga livslängden har varit sju år. Kostar 15-20 tusen kronor varje gång att byta. När kompressorn bara står och försöker starta men inte kan och motorskyddet löser ut brukar man skruva bort ledningarna till kompressorn från reläkortet i väntan på byte.

• Gilla
PerraNasholm
  • Laddar…
J Josth skrev:
En kompressor låter när den är i drift, betydligt mer än vad fläkten låter normalt. En fläkt med utslitna lager kan dock låta ganska mycket men ändå annorlunda än en kompressor. Första kompressorn havererade efter bara fyra år hos mig. Genomsnittliga livslängden har varit sju år. Kostar 15-20 tusen kronor varje gång att byta. När kompressorn bara står och försöker starta men inte kan och motorskyddet löser ut brukar man skruva bort ledningarna till kompressorn från reläkortet i väntan på byte.
Hmmm, ok, vilka ledningar ska jag lossa och en fråga till, vad gör kompressorn i värmepumpen, varför behöver man den?

Stäng av strömmen på arbetsbrytaren på väggen och fäll ner elpanelen (2 skruvar). Kompressorns anslutningar sitter längst in på reläkortet med skruvanslutning. Skriv upp/märk vilken färg på ledningen som sitter på respektive skruv. Spritpenna fungerar om man har annars på något annat sätt.

Kompressorn pumpar värmeenergi från låg temperatur till hög temperatur i en värmepump. Helt central funktion. Finns några olika sorters kompressor som används i värmepumpar.

J Josth skrev:
Stäng av strömmen på arbetsbrytaren på väggen och fäll ner elpanelen (2 skruvar). Kompressorns anslutningar sitter längst in på reläkortet med skruvanslutning. Skriv upp/märk vilken färg på ledningen som sitter på respektive skruv. Spritpenna fungerar om man har annars på något annat sätt.

Kompressorn pumpar värmeenergi från låg temperatur till hög temperatur i en värmepump. Helt central funktion. Finns några olika sorters kompressor som används i värmepumpar.

Schema över kylsystem med markeringar och numrerade komponenter, inklusive kompressorn.
Skapa konto
Interiören av en öppnad elektrisk apparat med kablar och kretskort.
Skapa konto

Hmm, vilken är reläkortet?

En till fråga, vad händer nu när jag kopplar bort kompressorn?

J Josth skrev:

Reläkort med kablar och elektroniska komponenter i ett elektriskt skåp.
Skapa konto

Det här är väl reläkortet?

Ja det är reläkortet. Sitter många reläer på det och det första längst in styr kompressorn av och på.

Kompressorn som har havererat, lät precis likadant hos mig. Utvärdera huruvida du vill riskera att chansa på att byta kompressor (15-20k) eller köpa ny panna (runt 60k). En kompressor "borde" hålla 10-12 år.

Så där då har jag kopplat ur kablar 1, 2 & 3, nu låter det inte längre, men kompressorlampan lyser då och då fortfarande, varför?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.