Jag går i tankarna att byta ut vår gamla pelletskonverterade oljepanna mot en begagnad men mycket modernare pelletspanna.

Har tittat på en Biomatic 20+ som det finns möjlighet att koppla två separata radiatorkretsar till med separata shuntar och cirkulationspumpar men har även tittat på en CTC Ecoflex som då bara är byggd för en radiatorkrets.

Jag skulle vilja separera vår vattenburna golvvärmen vi har i två rum, snart tre på en egen krets med lägre framledningstemp och ha de vanliga radiatorerna på en annan krets.

Går det att få till detta på ett relativt enkelt sätt på en panna med bara en utgång om man enbart ser till rören sett?

Styrningen spelar ingen roll för vår nuvarande shuntautomatik har stöd för två kretsar så den kan jag i så fall behålla och använda till den nya (begagnade) pannan om det skulle bli en CTC Ecoflex.

Någon som har några idéer?

Rent tekniskt kan du parallellkoppla hur många shuntar du vill efter pannan. Enda skillnaden mellan de pannor du nämner är att dom har inbyggd styrning av två respektive en shunt, men det problemet löser du med en separat shuntstyrning.

useless useless skrev:
Rent tekniskt kan du parallellkoppla hur många shuntar du vill efter pannan. Enda skillnaden mellan de pannor du nämner är att dom har inbyggd styrning av två respektive en shunt, men det problemet löser du med en separat shuntstyrning.
Att man kan parallellkoppla flera rent teoretiskt är jag med på men det jag främst tänker på är väl att shuntventilen som följer med pannan bultas väl fast direkt på pannan och då kommer man ju inte åt anslutningarna för att lägga på en till parallellt.

Eller är det inte så? Vår befintliga gamla panna är i alla fall så.

Du får kolla i manualen för den pannan du vill ha. Rent krasst kan man ju sätta golvvärmens shunt efter radiatorysstemets också så länge golvvärmen aldrig behöver högre framledningstemp än radiatorsystemet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.