Hej!
Förra veckan fick jag en ny luftvärmepump installerad. Upptäckte idag vatten i källaren (luftvärmepumpen sitter i hallen och dräneringsröret går i ”trapphuset” ner till källaren och ut genom väggen). Efter lite mer nogsamt inspekterande upptäckte jag att väggen var dyngsur och även under trappen var det fullt med vatten och även en dyngsur vägg. Vattnet har runnit i hörnet på väggen och ner mellan vägg och panel.
Lokaliserade läckan till där dräneringsröret går bakom den täckande listen och det har runnit rejält med vatten.
Min fråga är nu vad gör jag? Väggen är som nämnt ovan helt genom blöt, har satt ditt både avfuktare och en fläkt med värme för att försöka torka. Finns det risk för fuktskador?
Installationen är fackmannamässigt utförd av en firma så antar att det är dessa som ska komma och åtgärda detta? Om det sker ytterligare komplikationer som tex fuktskador går det då på deras försäkring eller är det mitt försäkringsbolag som gäller?
Otroligt tråkigt med en ny pryl som ger sådana problem och man är ju beroende av den i denna värme!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto