Hej!

Förra veckan fick jag en ny luftvärmepump installerad. Upptäckte idag vatten i källaren (luftvärmepumpen sitter i hallen och dräneringsröret går i ”trapphuset” ner till källaren och ut genom väggen). Efter lite mer nogsamt inspekterande upptäckte jag att väggen var dyngsur och även under trappen var det fullt med vatten och även en dyngsur vägg. Vattnet har runnit i hörnet på väggen och ner mellan vägg och panel.

Lokaliserade läckan till där dräneringsröret går bakom den täckande listen och det har runnit rejält med vatten.

Min fråga är nu vad gör jag? Väggen är som nämnt ovan helt genom blöt, har satt ditt både avfuktare och en fläkt med värme för att försöka torka. Finns det risk för fuktskador?

Installationen är fackmannamässigt utförd av en firma så antar att det är dessa som ska komma och åtgärda detta? Om det sker ytterligare komplikationer som tex fuktskador går det då på deras försäkring eller är det mitt försäkringsbolag som gäller?

Otroligt tråkigt med en ny pryl som ger sådana problem och man är ju beroende av den i denna värme!

Vattenläcka längs svartmålad vägg och vit golvlist i källare, tecken på potentiell fuktskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenläckage i hörn med vattenpöl och fuktskador på vit vägg och golv.
Skapa konto
Våt vägg med spår av vattenläckage och strimmor som indikerar vattenskador.
Skapa konto
Vattenläckage i hörnet av en källare med blöta, svarta tegelväggar och vitt golv.
Skapa konto

mvh
Husnissen

• Vägg i hörnet av ett rum med spår av vattenläckage och vitkalkade hexagonala golvplattor.
    Skapa konto
  • Vägg med synliga vattenskador och rinnande vatten längs med ett vertikalt hörn.
    Skapa konto
  • Vinkelvy av en vägghörna med synliga vattendroppar och fuktmärken som tyder på en läcka.
    Skapa konto
  • Vattenläckage i hörnet av ett rum med kakelgolv och en delvis synlig våt vägg.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.