Jag vill dela kopplingarna nedanför förgreningen och montera avstängningsventiler. Rören nedanför ska sedan ersättas med nya rör. Mellan rör och förgrening sitter någon sorts övergång/bussning, hur kan man förvänta sig att en sådan är gängad? Bäst strategi för att ge sig på detta?
Hoppas någon har lite tips.
 
  • Gammal rörinstallation med förgrening och övergångar/bussningar på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparledningar på en vägg med förgrening och avstängningsventil, planerad för ombyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är högergängat.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är högergängat.
Tack! Tror du det räcker att skruva på ”bussningen” för att få isär det?
 
Du måste ju kapa röret för att kunna skruva.
 
I teorin skulle den ju kunna vara höger/vänstergäng. Men det är inget jag har sett tidigare. De brukar inte se ut så.
 
Det var lite det (H/V) jag funderade på, förstod inte riktigt hur de fick ihop det från början. Men kapar jag röret spelar det väl ingen roll.
 
I en tidigare tråd då jag frågade samma sak hur de egentligen gjordes skrevs det om att det fanns/finns vänster/höger gängade artiklar för gamla järnrör. Ibland står man och tittar på sånt där och det blir liksom helt omöjligt att få ihop annars. Den korta bussningen där skulle isåfall i teorin kunna vara det så röret i sig är vänstergängat. Men jag vet inte. Har aldrig sett nå felgängat själv men man funderar ibland.
 
Krilleman
Nippeln är höger/vänster-gängad!

Utvändiga gängan in i T-röret på bilden är höger-gängad. Men den invändiga delen mot rören som går nedåt är vänstergängad.

På så sätt så drar man båda gängorna samtidigt när man drar i nippel i T-röret.

Lossa som vanligt mot T-röret så släpper rören som går nedåt också, utan att du behöver såga!

(y)

T-rör med höger/vänster-gängad nippel som kopplar samman tre rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Höger/vänster prylar finns än idag att köpa!
Jag trodde det endast fanns muffar, men ack så fel jag hade! :cool:

Svart aducerad muff med högergängad utvändig och vänstergängad invändig gänga för T-rör installation.

Svart rörnippel med höger-/vänstergängning för installation i T-rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
tommib och 6 till
  • Laddar…
Tack alla! Då borde det gå bra att få isär. Från grenen skulle jag vilja sätta en ventil.
VATETTE Kulventil G10 8547061.
Kan jag sätta en sexkant nippel r10/r10 av mässing mellan? Går det bra med vilken som eller ska det vara vatette mot ventilen. Hittar dock inte en sådan…
 
Man ser på valken utanpå muffen om den är höger-höger eller höger-vänster då valken är delad på höger-vänster.
Det syns på krillemans bild.

Protte
 
  • Gilla
PNO och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
F _Fredrik_R skrev:
Tack alla! Då borde det gå bra att få isär. Från grenen skulle jag vilja sätta en ventil.
VATETTE Kulventil G10 8547061.
Kan jag sätta en sexkant nippel r10/r10 av mässing mellan? Går det bra med vilken som eller ska det vara vatette mot ventilen. Hittar dock inte en sådan…
Det går fint att köra en sexkantsnippel i den ventilen, men det blir mer estetiskt om du bara drar i en "ballofix". Ska du bara koppla en ny radiator i dessa anslutningarna så räcker det gott!

RSK: 8547110

Rak förförkromad kulventil med sexkantsnippel, skruvanslutningar och en svart vred.
 
Radiatorn som satt där innan var 160x100 enkel, tänkte ersätta den med två 70x90 dubbel. Så vill inte begränsa flödet i onödan. Men det kanske funkar ändå? Ballofixen var smidigare lösning helt klart.
 
Krilleman
Ett ledning stålrör i dimension 10 (Samma sak som 12mm kopparrör/elförzinkat rör) kan som max ge 1000W lätt överslagsräknat.

Du kommer få problem med effekten med dubbla radiatorer i dom storlekarna på sådan klen ledning.

Gå upp till dimension 15 direkt i T-röret, den lilla strypningen i gängan & ballofixen är minimal.

Montera istället denna ventil för att enkelt komma till 15mm som behövs för dubbla 907-22 radiatorer:
RSK: 8547095

Tabell och skiss över radiatorer, CK 22-907-modellen markerad med effektvärden vid olika temperaturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ahh ok… då får jag försöka byta förgreningen till en utan storleksreducering, så borde det bli bättre.
 
Krilleman
F _Fredrik_R skrev:
Ahh ok… då får jag försöka byta förgreningen till en utan storleksreducering, så borde det bli bättre.
Det skulle jag inte lagt energi på, kör på mitt förslag enligt ovan. Det kommer fungera kalasbra!
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.