Jag vill dela kopplingarna nedanför förgreningen och montera avstängningsventiler. Rören nedanför ska sedan ersättas med nya rör. Mellan rör och förgrening sitter någon sorts övergång/bussning, hur kan man förvänta sig att en sådan är gängad? Bäst strategi för att ge sig på detta?
Hoppas någon har lite tips.
Hoppas någon har lite tips.
Det är högergängat.
Du måste ju kapa röret för att kunna skruva.
I teorin skulle den ju kunna vara höger/vänstergäng. Men det är inget jag har sett tidigare. De brukar inte se ut så.
Det var lite det (H/V) jag funderade på, förstod inte riktigt hur de fick ihop det från början. Men kapar jag röret spelar det väl ingen roll.
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
I en tidigare tråd då jag frågade samma sak hur de egentligen gjordes skrevs det om att det fanns/finns vänster/höger gängade artiklar för gamla järnrör. Ibland står man och tittar på sånt där och det blir liksom helt omöjligt att få ihop annars. Den korta bussningen där skulle isåfall i teorin kunna vara det så röret i sig är vänstergängat. Men jag vet inte. Har aldrig sett nå felgängat själv men man funderar ibland.
Nippeln är höger/vänster-gängad!
Utvändiga gängan in i T-röret på bilden är höger-gängad. Men den invändiga delen mot rören som går nedåt är vänstergängad.
På så sätt så drar man båda gängorna samtidigt när man drar i nippel i T-röret.
Lossa som vanligt mot T-röret så släpper rören som går nedåt också, utan att du behöver såga!

Höger/vänster prylar finns än idag att köpa!
Jag trodde det endast fanns muffar, men ack så fel jag hade!
Utvändiga gängan in i T-röret på bilden är höger-gängad. Men den invändiga delen mot rören som går nedåt är vänstergängad.
På så sätt så drar man båda gängorna samtidigt när man drar i nippel i T-röret.
Lossa som vanligt mot T-röret så släpper rören som går nedåt också, utan att du behöver såga!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Höger/vänster prylar finns än idag att köpa!
Jag trodde det endast fanns muffar, men ack så fel jag hade!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tack alla! Då borde det gå bra att få isär. Från grenen skulle jag vilja sätta en ventil.
VATETTE Kulventil G10 8547061.
Kan jag sätta en sexkant nippel r10/r10 av mässing mellan? Går det bra med vilken som eller ska det vara vatette mot ventilen. Hittar dock inte en sådan…
VATETTE Kulventil G10 8547061.
Kan jag sätta en sexkant nippel r10/r10 av mässing mellan? Går det bra med vilken som eller ska det vara vatette mot ventilen. Hittar dock inte en sådan…
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Man ser på valken utanpå muffen om den är höger-höger eller höger-vänster då valken är delad på höger-vänster.
Det syns på krillemans bild.
Protte
Det syns på krillemans bild.
Protte
Radiatorn som satt där innan var 160x100 enkel, tänkte ersätta den med två 70x90 dubbel. Så vill inte begränsa flödet i onödan. Men det kanske funkar ändå? Ballofixen var smidigare lösning helt klart.
Ett ledning stålrör i dimension 10 (Samma sak som 12mm kopparrör/elförzinkat rör) kan som max ge 1000W lätt överslagsräknat.
Du kommer få problem med effekten med dubbla radiatorer i dom storlekarna på sådan klen ledning.
Gå upp till dimension 15 direkt i T-röret, den lilla strypningen i gängan & ballofixen är minimal.
Montera istället denna ventil för att enkelt komma till 15mm som behövs för dubbla 907-22 radiatorer:
RSK: 8547095
Du kommer få problem med effekten med dubbla radiatorer i dom storlekarna på sådan klen ledning.
Gå upp till dimension 15 direkt i T-röret, den lilla strypningen i gängan & ballofixen är minimal.
Montera istället denna ventil för att enkelt komma till 15mm som behövs för dubbla 907-22 radiatorer:
RSK: 8547095
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ahh ok… då får jag försöka byta förgreningen till en utan storleksreducering, så borde det bli bättre.


