Hej,

Jag skulle behöva koppla bort några element som sitter i en slinga som är utgrenad, och som sedan grenar sig. Jag skulle tro att man säger att det är en 1-rörsslinga, eftersom det går en slinga bort genom några element och sedan kommer tillbaka. Däremot är den slingan jag vill ta bort en "egen" slinga, som delar upp sig i två en-rörsslingor med 2 respektive 3 radiatorer på var sin gren.

1:a bilden. Här kommer till-röret och returröret ut genom väggen från pannrummet och delar upp sig i två slingor. Den slingan som går rakt fram ner åt vänster går till 3 radiatorer i serie. Den slingan som går uppåt, upp för väggen går til 2 radiatorer i serie. Båda återvänder på samma väg, så att rören ligger parallellt hela vägen.
Värmerör ur en 1-rörsslinga markerade för att proppas eller byglas, med anvisningar för till och från radiatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2:a bilden. Här är pannrummet och de två hål som syns i väggen till vänster i bild är samma hål som i bild 1, fast från andra sidan. Här är de kopplade till att gå ut till andra slingor också, och genom väggen till höger till källan, som är en Diplomat Duo bergvärmepump från Thermia. Det röda stora i bilden är en ackumulatortank för solvärme som vi har via paneler.

Rörsystem i pannrum med etiketterade till- och från-rör till en ackumulatortank och rör som delar sig i slingor.
Skapa konto

3:e bilden. Här är toppen av bergvärmepumpen och rören som kom från andra bilden genom väggen åt höger. De böjda silvriga rören är till ackumulatortanken.

Installation av rör och ventiler i pannrum med utgående rörledningar för värmesystem, markeringar visar flödesriktningar.
Skapa konto

Okej, så till frågorna:

1. Klarar jag som lekman av själv att proppa eller bygla (eller vad det nu är man ska göra för min anläggning). I sådana fall, hur? Går det att göra en arbetsbeskrivning?

2. Innebär ett sådant ingrepp att man måste hålla på att lufta, eller fylla på rör, eller kommer det räcka att typ stänga av bergvärmepumpen, proppa/bygla, och sedan sätta på igen?

3. Kan det bli något problem med injustering av de andra slingorna av att en slinga så att säga "försvinner" som kan leda till något allvarligt problem?

4. Jag har varit i kontakt med VVS-firma som har tid först efter semestern. Borde jag vänta på dem istället?

Tack för all hjälp jag kan få!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.