@ZNK Du har för liten konvektor tyvärr.
Din modell ger bara 2-2.5kW vid full galopp.
Jag hade satt i en på 6-7kW för att betjäna en övervåning. Då skulle du kunna köra lägsta fläkt varvtal och kunna välja att frysa om du vill :)

Frikyla är ju betydligt "effektivare" än luftvärmepump om du menar effektiv med med vad man betalar för kylan i drift?

• Gilla
Robster och 1 till
  • Laddar…
Visst är den för liten men det som fick plats över ett fönster, men effektivare än luft luft kostnadsmässigt som jag ser det. Har bara 165 borrdjup och det känns mer som den tappar effektivitet eftersom borrhålet värms upp men ni med stora anläggningar kan nog avfärda det då det lika väl kan vara min oisolerade kalkvits som värmer uppifrån, hursomhelst väldigt nöjd

C cpalm skrev:
Har haft liknande funderingar, men hur säkerställer man att det inte fryser på vintern?
Du kanske har uppvärmd vind?
Ja, i mitt fall är alla ledningar på den varma sidan av isoleringen och vinden är varm. I övrigt stämmer det som redan uppmärksammats avseende frysskydd.

När kylningen är avstängd är även cirkulationen till konvektorerna avstängd. När kylningen är aktiv cirkulerar tilloppet från borrhålet först till konvektorerna och sedan vidare till värmepumpen, vilket ger en högre effektivitet att värma t.ex. varmvatten eftersom temperaturhöjningen som krävs minskas.

C
ZNK ZNK skrev:
Sen ska man ärligt säga att fjärrkyla är inte lika effektivt som luftvärmepump
Nä, det inses. För min del tänkte jag kyla ett skafferi och plocka topparna i ett för övrigt rätt svalt (norrläge) master bedroom så effektbehovet är rätt blygsamt.
Kan man köra vanliga (isolerade och diffusionstäta) rör-i-rör? Eller blir det problem med kondens i skyddsröret?

ZNK ZNK skrev:
Visst är den för liten men det som fick plats över ett fönster, men effektivare än luft luft kostnadsmässigt som jag ser det. Har bara 165 borrdjup och det känns mer som den tappar effektivitet eftersom borrhålet värms upp men ni med stora anläggningar kan nog avfärda det då det lika väl kan vara min oisolerade kalkvits som värmer uppifrån, hursomhelst väldigt nöjd
Titta på tillopp-temperaturen i värmepannan, jag tvivlar på att du kommer se märkbara skillnader när du har kylsystemet igång. Det beror på hur marken ser ut men marken har extremt stor massa i förhållande till den extra energi som pumpas ned, vilket gör att skillnaden antagligen bara är bråkdelar av en grad för flera olika anläggningar.

C cpalm skrev:
Nä, det inses. För min del tänkte jag kyla ett skafferi och plocka topparna i ett för övrigt rätt svalt (norrläge) master bedroom så effektbehovet är rätt blygsamt.
Kan man köra vanliga (isolerade och diffusionstäta) rör-i-rör? Eller blir det problem med kondens i skyddsröret?
Jag har rör-i-rör dim 16 från lk med isolering där det står i specen att de även är för kylning. Rören har fall hela vägen till ett våtutrymme (pannrummet) men det har hittills aldrig runnit ut någon kondens och isoleringen runt rören är alltid torr så det fungerar bra. Alla kopplingar måste dock isoleras noggrant då det annars blir kondens direkt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
ZNK ZNK skrev:
Ok, tackar! Har ett pris på 15' med den största konvektorn så någon grad ger det nog samt att skillnaden mot en till luft/luft inte blir så stor.

Är det någon trots allt som installerat och kan ge lite feedback på en installation? Har som sagt bergvärmen installerad redan.

Jag har själv ännu inte installerat takkonvektor men kommer göra det, men då endast för kyla eftersom jag har bergvärme.
En kompis har redan gjort det och han är jättenöjd. Den är monterad i taket över ett trapphus ( öppen planlösning) och kyler då även våningen under. Tycker därför det är konstiga negativa signaler som en del ger här, samt att någon installatör t .om vägrat pga att kunden kommer bli missnöjd.

• Gilla
pilotniq
  • Laddar…
Har nu haft frikyla installerad i huset i 16år och såvida vi inte pratar svinkallt i ett rum, så är köldvandringen mkt låg över våningsplan. Även helt öppna sådana om inte konvektorerna sitter så till att de cirkulerar luften effektivt över planet. Har en sådan lösning i huset som onekligen hjälper litegrann, men ärligt talat så pratar vi mest att den avfuktar luften i det rum som inte har inkopplad frikyla och därför upplevs det som svalare. När vi nu byggde ut för ett drygt år sedan så löste vi detta i och med att rummet utan inkopplad frikyla nu angränsas av 3 rum med frikyla och heller inte längre har direktinstrålande solvärme så nu är det lika skönt som övriga rum. 180kvm som numera kan hållas på 18,5grader när det är 32 grader ute och toksoligt. Dock brukar vi hålla ca 21 för att man inte ska bli förkyld pga växlingarna när man springer in/ut. Bara det faktum att luften är så mycket torrare gör ju att man kan sova under täcket i sängen utan att allt klibbar ihop så man känner sig som en tunnbrödrulle efter 10 minuter, vilket är största problemet när vi åker och hälsar på hos andra på sommaren. Gissa om man saknar frikylan då!

Mvh Rob

Robster Robster skrev:
Har nu haft frikyla installerad i huset i 16år och såvida vi inte pratar svinkallt i ett rum, så är köldvandringen mkt låg över våningsplan. Även helt öppna sådana om inte konvektorerna sitter så till att de cirkulerar luften effektivt över planet. Har en sådan lösning i huset som onekligen hjälper litegrann, men ärligt talat så pratar vi mest att den avfuktar luften i det rum som inte har inkopplad frikyla och därför upplevs det som svalare. När vi nu byggde ut för ett drygt år sedan så löste vi detta i och med att rummet utan inkopplad frikyla nu angränsas av 3 rum med frikyla och heller inte längre har direktinstrålande solvärme så nu är det lika skönt som övriga rum. 180kvm som numera kan hållas på 18,5grader när det är 32 grader ute och toksoligt. Dock brukar vi hålla ca 21 för att man inte ska bli förkyld pga växlingarna när man springer in/ut. Bara det faktum att luften är så mycket torrare gör ju att man kan sova under täcket i sängen utan att allt klibbar ihop så man känner sig som en tunnbrödrulle efter 10 minuter, vilket är största problemet när vi åker och hälsar på hos andra på sommaren. Gissa om man saknar frikylan då!

Mvh Rob

Tack Rob för din erfarenhet. Den stämmer rätt bra med vad jag hört från andra.

• Gilla
Robster
  • Laddar…
C
anders07 anders07 skrev:
Det är ju etanol i slingan, samma brine som går runt.
Passar på att spinna vidare lite på detta. Har fördjupat mig lite och insett att 30%:ig etanol fortfarande räknas som brandfarligt. Se t.ex.: https://www.vvsforum.se/2018/03/sprit-ar-farligt/
Vilket innebär att t.ex. Pex-rör är uteslutet om regelverket skall följas.

Så jag antar att man får växla mot glykol om man inte skall krångla till det?

C cpalm skrev:
Passar på att spinna vidare lite på detta. Har fördjupat mig lite och insett att 30%:ig etanol fortfarande räknas som brandfarligt. Se t.ex.: [länk]
Vilket innebär att t.ex. Pex-rör är uteslutet om regelverket skall följas.

Så jag antar att man får växla mot glykol om man inte skall krångla till det?
Mja, finns inte någon regel som säger att PEX är förbjudet, det är bara en rekommendation.
Att använda t.ex. koppar gör ju förvisso att smältpunkten är högre men brinner det redan så mycket att rören smälter lär det vara kört ändå...

30%-ig etanol brinner först efter den har evaporerat men då blir den väldigt eldfarlig.
Å andra sidan har du säkert gasflaskan vid grillen vid husväggen och flertalet bensindunkar i garaget som är minst lika illa...

C
anders07 anders07 skrev:
Mja, finns inte någon regel som säger att PEX är förbjudet
Enligt artikeln jag länkade (och för övrigt flera andra källor) är det inte förbjudet, men då är det inbyggnad i brandklass EI30 som gäller enligt MSBFS 2014:5 och i brist på typgodkända lösningar blir det svårt att visa hur detta krav uppfylls.

Sen kan man så klart resonera kring den faktiska risken och hur den relaterar till andra brandrisker i bostaden, absolut. Men om man vill att det uppfyller gällande regelverk så är det ju det man har att förhålla sig till.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.