Stålpinne som sticker ut från kakelugn med två hål, troligt för att öppna spjället.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hej.har en kakelugn där snörena är borta till spjället det är bara en stålpinne som stickaer ut 25 cm med två hål i
Borde väl vara den som man öppnar spjället med,har försökt och dra i den men sitter som berg.går att elda så spjället måste väl vara öppet,kakelugnen svalnar fort efter 5-6timmars eldning,någon som har en lösning,tacksam för svar Med vänlig hälsning, tommy

Redigerat:
Claes Sörmland
Har du foto? Typiskt sett finns en spjälledare med två hål i som är i mässing. Den sitter fast och ligger placerad under själva spjällets arm. Sen ovanför denna finns rörliga spjällets arm, ofta i rustikt smide, den ska knappt synas eftersom den snyggare spjälledaren döljer den.

Vilken del har du och vilken saknas?

Början av en skenskena som är fäst mot ett vitt tak, visar fäste och en del av skenan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hoppas du ser hur det ser ut på bilden Med vänlig hälsning, tommy

Det ser ut att vara öppet halvvägs, vilket i praktiken är rätt nära fullt blås. Det är så öppet som det ska vara när brasan håller på att ta sig. Sedan stänger man nära nog helt under större delen av brasans tid, för att sedan stänga helt när inga (inte ens de små blå) lågor längre syns. Det är därför du kan elda, men att den inte håller värmen som den ska.

Troligen är det fullt med sot eller aska i vägen, så du behöver rensa ordentligt. Du kan öppna luckan mitt fram och försöka borsta rent själv, men det är kanske ändå dags för en sotare att komma och då kan hon göra det åt dig.

Jag har inga kedjor eller snören på våra ugnar, utan det sitter en ögla på "pinnen" som man kan reglera med. Perfekt för mig som är lång och har korta barn som annars pillar på allt.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Så jäkla glasklart,ringer vi sotarnisse så fixar dom det.Du ska ha stort tack att du tog dig tid
Med vänlig hälsning, Tommy

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.