Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde väl vara den som man öppnar spjället med,har försökt och dra i den men sitter som berg.går att elda så spjället måste väl vara öppet,kakelugnen svalnar fort efter 5-6timmars eldning,någon som har en lösning,tacksam för svar Med vänlig hälsning, tommy
Redigerat:
Har du foto? Typiskt sett finns en spjälledare med två hål i som är i mässing. Den sitter fast och ligger placerad under själva spjällets arm. Sen ovanför denna finns rörliga spjällets arm, ofta i rustikt smide, den ska knappt synas eftersom den snyggare spjälledaren döljer den.
Vilken del har du och vilken saknas?
Vilken del har du och vilken saknas?
Det ser ut att vara öppet halvvägs, vilket i praktiken är rätt nära fullt blås. Det är så öppet som det ska vara när brasan håller på att ta sig. Sedan stänger man nära nog helt under större delen av brasans tid, för att sedan stänga helt när inga (inte ens de små blå) lågor längre syns. Det är därför du kan elda, men att den inte håller värmen som den ska.
Troligen är det fullt med sot eller aska i vägen, så du behöver rensa ordentligt. Du kan öppna luckan mitt fram och försöka borsta rent själv, men det är kanske ändå dags för en sotare att komma och då kan hon göra det åt dig.
Jag har inga kedjor eller snören på våra ugnar, utan det sitter en ögla på "pinnen" som man kan reglera med. Perfekt för mig som är lång och har korta barn som annars pillar på allt.
Troligen är det fullt med sot eller aska i vägen, så du behöver rensa ordentligt. Du kan öppna luckan mitt fram och försöka borsta rent själv, men det är kanske ändå dags för en sotare att komma och då kan hon göra det åt dig.
Jag har inga kedjor eller snören på våra ugnar, utan det sitter en ögla på "pinnen" som man kan reglera med. Perfekt för mig som är lång och har korta barn som annars pillar på allt.
Klicka här för att svara