Hej,
Det finns många trådar om detta men jag hittar inte svar på min fråga, så jag startar en ny tråd.
Hur fungerar egentligen mitt system? Bergvärmepumpen är en NIBE F1245 8kw. Huset är byggt 2010 och har golvvärme i två plan. I varje rum sitter en rumsgivare enligt första bilden och på varje plan finns en fördelare med ställdon osv enligt andra bilden.
Mitt problem är att det är kallt i vissa rum. Jag misstänker att några ställdon är trasiga, så de inte öppnar när jag vrider upp rumsgivarna (den lilla lampan lyser). När jag skruvar bort ställdonen från shunten så blir det varmt.
Huvudfrågan jag inte får svar på är hur rumsgivarna fungerar. Har de någon termostat eller lyder de bara efter hur mycket man vrider upp dem. (Dvs vrider jag till max så ska donet öppna helt) Jag misstänker att ställdonen är trasiga. Är det acceptabelt efter sju år? Glöm i så fall att jag köper nya från Thermotech. Finns det bättre alternativ?
Tacksam för svar!
/Hasse
Det finns många trådar om detta men jag hittar inte svar på min fråga, så jag startar en ny tråd.
Hur fungerar egentligen mitt system? Bergvärmepumpen är en NIBE F1245 8kw. Huset är byggt 2010 och har golvvärme i två plan. I varje rum sitter en rumsgivare enligt första bilden och på varje plan finns en fördelare med ställdon osv enligt andra bilden.
Mitt problem är att det är kallt i vissa rum. Jag misstänker att några ställdon är trasiga, så de inte öppnar när jag vrider upp rumsgivarna (den lilla lampan lyser). När jag skruvar bort ställdonen från shunten så blir det varmt.
Huvudfrågan jag inte får svar på är hur rumsgivarna fungerar. Har de någon termostat eller lyder de bara efter hur mycket man vrider upp dem. (Dvs vrider jag till max så ska donet öppna helt) Jag misstänker att ställdonen är trasiga. Är det acceptabelt efter sju år? Glöm i så fall att jag köper nya från Thermotech. Finns det bättre alternativ?
Tacksam för svar!
/Hasse
Låter som ställdonen gett upp, ring och prata med Thermotech, de kanske är måna om kunderna eller har någon annan lösning på problemet.
Vet inte om du bara kan sätta dit något annat ställdon, blir nog svårt, känns onödigt att byta ut hela systemet för att några don gett upp!
Med vänlig hälsning, fremax
Vet inte om du bara kan sätta dit något annat ställdon, blir nog svårt, känns onödigt att byta ut hela systemet för att några don gett upp!
Kan väl lika väl vara termostaterna.fremax skrev:Låter som ställdonen gett upp, ring och prata med Thermotech, de kanske är måna om kunderna eller har någon annan lösning på problemet.
Hur fick du bort ställdonen? Ska precis "motionera" nålen på ett av mina ställdon som har fastnat, men fattar inte hur man får bort det vita höljet. Skruva eller få bort nån klickspärr eller vad? Hittar ingen information alls någonstans om en så enkel fråga. Ska man förresten stänga av elen när man gör det?
Jag vrider på den grå ringen under ställdonet. Det är typ ett bajonettfäste. Du känner om den lossnar på rätt sätt. Du ska inte känna att du börjar gänga flera varv. Då får du med dig för mycket, eftersom det skall sitta kvar en del på fördelaren. Jag stänger inte av elen. Hoppas du fattar
Jag har själv precis beställt ett par nya Möhlenhoff-don från Tyskland. Tror att mina Thermotech gett upp. Några öppnar inte hela slaglängden längre. Ska bli intressant att se om det blir bättre. Senaste köldknäppen har lett till rätt kalla golv i några rum.
Jag har själv precis beställt ett par nya Möhlenhoff-don från Tyskland. Tror att mina Thermotech gett upp. Några öppnar inte hela slaglängden längre. Ska bli intressant att se om det blir bättre. Senaste köldknäppen har lett till rätt kalla golv i några rum.
Ja, tack. Jo, lyckades klura ut det själv till slut. Har fått lite värme till ena sovrummet, men den röda markeringen/pluppen/säkringen på insidan har fortfarande inte gått upp i topp som på de andra ställdonen. Har den gett upp då? Är det bara att köpa nytt?
Jag är ingen expert men det är så det är hos mig. Det är kallt i rummet och jag har satt rumsgivaren på max. Dioden i basenheten i fördelarskåpet lyser. Ändå så öppnar inte donet helt.
Får se om nya don är lösningen. De från Tyskland skall funka enligt en annan tråd på BH. Jag kommer iallafall aldrig köpa Thermotech. Mina första gick sönder efter sex år och nu är fem dåliga efter åtta år. Deras support är helt avvisande om man försöker kontakta dem.
Får se om nya don är lösningen. De från Tyskland skall funka enligt en annan tråd på BH. Jag kommer iallafall aldrig köpa Thermotech. Mina första gick sönder efter sex år och nu är fem dåliga efter åtta år. Deras support är helt avvisande om man försöker kontakta dem.
Hasse C. Har kanske nåt tips till dig nu. Har till att börja med fixat ett nytt ställdon och även pratat med Thermotech. Mina don har ju hållit i ca tretton år, och tio är ungefär maxtid för donen enligt dem. Men de sa också att om de går sönder tidigare beror det på installationen. Dvs. att tryck och temp, om jag förstod det rätt, in i donen är för maxat. Då kommer de att slå av och slå på hela tiden vilket sliter ut dem i förtid. Så mitt tips är att kolla själva installationen så att det blir rätt inställt. Donen ska kunna vila ibland alltså och inte ligga på hela tiden. Risken är väl att dina nya också slits ut om den delen inte är OK.
Hej och tack för tipset.
Jag förstår dock inte riktigt. Menar de tryck och temperatur i golvvärmeslingorna? Det påverkar ju inte styrdonet, eftersom det bara ska röra den lilla metallpiggen ett par millimeter fram och tillbaka.
Systemet bygger ju på att slingan öppnas aktivt. Dvs under kalla delen av året kommer donet ha en spänning under långa perioder i sträck. Däremot får det vila under lång tid det varma halvåret.
Jag har försökt ställa in mitt system så att rumsgivarna oftast är på max och att jag reglerar husets temperatur genom att ändra på bergvärmepumpen. (Det gör jag egentligen bara om det är riktgt dåligt väder och blåsigt, eller som energisparläge om vi är borta en vecka)
Ett trögt golvvärmesystem borde väl inte innebära så väldigt aktiv reglering. Snarare små justeringar men oftast att slingan är mer eller mindre öppen hela tiden?
Hur funkar donen för övrigt? Är det vax som smälter och ändrar vilym som i gamla biltermostater?
Jag förstår dock inte riktigt. Menar de tryck och temperatur i golvvärmeslingorna? Det påverkar ju inte styrdonet, eftersom det bara ska röra den lilla metallpiggen ett par millimeter fram och tillbaka.
Systemet bygger ju på att slingan öppnas aktivt. Dvs under kalla delen av året kommer donet ha en spänning under långa perioder i sträck. Däremot får det vila under lång tid det varma halvåret.
Jag har försökt ställa in mitt system så att rumsgivarna oftast är på max och att jag reglerar husets temperatur genom att ändra på bergvärmepumpen. (Det gör jag egentligen bara om det är riktgt dåligt väder och blåsigt, eller som energisparläge om vi är borta en vecka)
Ett trögt golvvärmesystem borde väl inte innebära så väldigt aktiv reglering. Snarare små justeringar men oftast att slingan är mer eller mindre öppen hela tiden?
Hur funkar donen för övrigt? Är det vax som smälter och ändrar vilym som i gamla biltermostater?
Har läst på lite till. Tycker det är rätt intressant detta. Som jag förstod det, om jag gjorde det, så ställer man in rätt värden på ventilerna, eller vad det heter på raden under den med ställdonen. På din bild syns de inte. Det kallas tydligen för "instrypning". De ska alltså inte stå helt öppna ut mot slingorna i de olika rummen utan ska regleras/strypas enligt mått som ser olika ut beroende på hur långa slingorna är osv. När jag byggde fick jag ett stort inplastat blad över alla slingor, med rätt värden angivna. (Har dock inte hittat igen den) Vet inte hur donen rent tekniskt fungerar. Tror inte att rumsgivarnas inställning ska kunna leda till nåt problem. Men rent "teoretiskt" alltså, verkar det som att flödet ska inte vara maxat utan inställt/strypt på ett lagom värde ut i slingorna. Ungefär där tar mina kunskaper helt slut, och det är inte ens säkert att jag har förstått allt rätt om det här heller!