Vi har vattenburet system och luft/vattenpump. Huset är ett om- och tillbyggt enplanshus med element i en del av huset och golvärme i en annan. Till saken hör att det knäpper rätt mycket i elementet i sonens rum. Så pass att han ibland kommer springande in till oss och är rädd.
Jag har luftat flera gånger men det har aldrig blivit helt tyst.
Jag har konstaterat att vi har tre cirkulationspumpar i huset. En som jag tror går till golvslingorna i garaget (i huset), en i pannrummet och sedan en i tvättstugan. Alla står på högsta effekt. Kan/får/bör man sänka detta och kan det göra något åt knäppandet?

Det blir svårt att få bort knäppningar, rören ligger mot något i genomgångarna trä/betong eller annat, rören rörs sig mellan svalare och värmare vatten, på din breddgrad så behövs det lite extra varmt vatten. Prova med att se/lyssna efter var det kan knäppa och spraya lite silikonspray runt rören, det har hjälpt en del med samma problem, är det riktigt tajt där rören kommer upp så går det att hacka med en kniv eller smalt stämjärn för få hålen större. Kom gärna tillbaka med resultat

Ok, fast det känns mer som att det knäpper mitt på rören eller mitt på elementet.

Är rören utvändigt förlagda och elementen sitter med fästen uppe och nere, det kan vara så att fästena behöver släpps lite på men lite smörja, elementen kan röra sig i fästena kolla där, kan gå att släppa lite på infästningen där med, klart är det den gammla typen av element som är dragna med stora fästen i väggen blir det svårare

• Gilla
Chrysagon
  • Laddar…
Ska absolut kika på det. Bra hjälp. Jag hade inte en tanke på att kolla fästen mm. Det är ett nyare ganska platt element.

Det är absolut värt ett försök att pilla på pumparna.
Cirkulationspumpen till min värmepump (som styrs steglöst av mjukvaran) gick av någon anledning alltid på 100% när vp:n växlade från vv till värme.(för att sedan varva ner efter ett tag) och då knäppte det rejält i några radiatorer. Efter att jag begränsat den till 50% så försvann knäppningarna nästan helt.

Värmeelement vid en tapetserad vägg med synliga rör och väggfästen, där knäppande ljud rapporterats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut. Jag uppfattar det mer att det är rören det knäpper i. Kan det vara så enkelt att det är själva väggfästena till rören? Jag försökte lyssna där rören går igenom väggen men det verkade inte vara där - men öronen kan ju lura mig.
Det är i slutet av ”slingan” det knäpper.

M Murkla1949 skrev:
Det är i slutet av ”slingan” det knäpper.
Svårt att säga vad som gör det , men det är säkert ett fenomen med att rören förflyttar sig p.g.a. värme,prova med att lossa på fästena, rören hänger kvar ändå. fästena har snäpplås. Då det är i slutet av slingan kan det bero på längden på rören, längst ut mest förflyttning

Har en bekant som det knäppte i elementen när han gick över från oljeeldning till bergvärme. Där sa man att lösningen var en liten tank på 5-10 liter strax efter pannan. Han tyckte problemen inte var så allvarliga. Då det knäpper i vardagsrummet så han lät det vara. Tydligen tyckte han knäppningarna var mer när det var förändringar i utetemperaturen och pannan behövde gå mer intensivt. Så en cikulationspump som inte går på fullt kan ju vara en lösning som någon skrev.

Jag kollade igenom alla väggfästen och smörjde osv och konstaterade att det målats en del på dem och att det kanske kan ställa till det. Hursom så blev ljudet i allafall ett annat och fyraråringen konstaterade glatt ”i natt blev jag inte rädd pappa!” Då hade jag även ställt pumpen på mittenlaget (av tre).
Tyvärr var ljudet tillbaka och dessutom ännu värre natten efter så nu ska jag kika på det igen.
Jag har tre cirkulationspumpar i huset som alla alltid gått på maxfart sedan vi flyttade in för fyra år sedan.

Men finns det någon nackdel med att sänka farten på cirkulationen?

S
Cirkulationspumpen för elementen behöver sällan gå på max.
Mitt värmesystem med 24 element klarar pumpen på lägsta hastighet. Går tyst och energisnålt.
Golvslingor kan behöva en högre hastighet men kanske inte max. Prova dig fram.

S
Hur gick det med knäppandet? Har ni bergvärme och grabbens rum är långt ifrån pumpen? Testa att öka trycket i expansionskärlet.

Har inte engagerat mig mer och knäppandet kvarstår... VI har luft/vatten och ja - det är en rätt långt från pumpen.

• Gilla
Leffebad
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.