Jag hade en serviceman hemma för service på min gaspanna idag. Den har inte blivit servad på ett ganska bra tag.
Servicemannen sa typ redan innan han sett pannan att jag skulle förbereda mig på en dyr historia.
5 min senare berättar han att reparationen kommer bli så dyr att han rekommenderar ett byte istället.
Han knackar lite på expansionkärlet och kan utifrån ljudet säga att den är kass. Han mäter avgastemp till 71 och underkänner pannan direkt.
Det som även jag kan se är att det har läckt på ett ställe i pannan så ett rör är helt upprostat, bifogar bild.
Ska man lita på honom? Han vill ju såklart gärna sälja en ny panna.
Servicemannen sa typ redan innan han sett pannan att jag skulle förbereda mig på en dyr historia.
5 min senare berättar han att reparationen kommer bli så dyr att han rekommenderar ett byte istället.
Han knackar lite på expansionkärlet och kan utifrån ljudet säga att den är kass. Han mäter avgastemp till 71 och underkänner pannan direkt.
Det som även jag kan se är att det har läckt på ett ställe i pannan så ett rör är helt upprostat, bifogar bild.
Ska man lita på honom? Han vill ju såklart gärna sälja en ny panna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Knacka på expansionskärlet låter inte alls trovärdigt man kan inte avgöra skicket genom att knacka på det.
Röret är änna rostigt ja men är det bara det så är det troligen värt att röret byts.
Avgastemp är den för hög så tar pannan inte upp värmen så bra den kan. Anledningen till varför vet jag inte på en gas panna.
En vedpanna skulle behöva sotas vid samma symptom.
71c tycker jag låter lågt villket isåfall är bra men det kanske är högt för en gaspanna.
Röret är änna rostigt ja men är det bara det så är det troligen värt att röret byts.
Avgastemp är den för hög så tar pannan inte upp värmen så bra den kan. Anledningen till varför vet jag inte på en gas panna.
71c tycker jag låter lågt villket isåfall är bra men det kanske är högt för en gaspanna.
Redigerat:
Tack för svar. Jo, 71 är för högt för en kondenserande gaspanna.D Melb skrev:Knacka på expansionskärlet låter inte alls trovärdigt man kan inte avgöra skicket genom att knacka på det.
Man kan iofs höra om kärlet är helt stumfyllt (trasig gummiblära) eller om det är helt tomt (för högt tryck i gummiblära). Tillsammans med att titta på trycket kan tycker jag man kan ställa en preliminär diagnos. För att säkerställa tesen skulle jag prova att fylla på systemet och se om trycket stiger snabbt eller långsamt samt knacka på exp.kärlet igen för att höra ev. ljudvariationer. Eventuell luft i systemet är ju också en indikator. Hur gör ni annars för att bedöma status utan att demontera?
Milton Highline 24
och priset är nog svårt att jämföra. I vårt fall valde vi att behålla befintlig vvb, vilket gjorde en hel del på både pris och tidsåtgång. Det slutade i alla fall på strax under 50kkr.
Den gamla panna var inte lastgammal (2005), så även den var i sammanhanget ganska modern.
För tidigt att säga något om förbrukningen.
och priset är nog svårt att jämföra. I vårt fall valde vi att behålla befintlig vvb, vilket gjorde en hel del på både pris och tidsåtgång. Det slutade i alla fall på strax under 50kkr.
Den gamla panna var inte lastgammal (2005), så även den var i sammanhanget ganska modern.
För tidigt att säga något om förbrukningen.
Klicka här för att svara