Hej 1 av slingorna nere i mitt hus funkar ej som de ska, har hittat där de startar, de går upp från golvet och 1 slang är varm och en är kall så elementen efter dem får noll värme... en smålandsvilla byggd 2017 se bilder tänkte höra först innan ja börjar pilla på injusteringen

• Varm- och kallvattenrör som går upp från golvet med markering om att en är varm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeslingor med en varm och en kall slang vid golvet, markerat med text "kallt".
    Skapa konto
Düsseldorff
Har du motionerat termostaten på sistone? Pinnen sitter fast i botten?

Innan du börjar pilla så kolla att det finns vatten i systemet och lufta för har det fungerat tidigare så är nog bäst att kolla det först.Det är ett 2-1 koppel du har.Testa att lufta efter du stängt cirkulationspumen när pannan/värmepumpen gjort klart värmecyckeln.

Hej avslagen ligger de på 0,7 bar och under drift på 1 1 bar. De är just de att ja inte vet om de fungerat tidigare eller inte jag tror de men är inte helt 100 för elementen efter i slingan går till bad rummet som har golvvärme och tvättstugan där de alltid tummlas så de är ju varma rum. Jag har luftat i omgångar. Har även larm om hög kondens lite då och då på infon står de att nått kan vara strypt

Under sexkanten sitter den justerskruv ( insex ) går bra att ta bort utan vattensprut. Sen det med GV kopplat på 1-rörs "" Tja """ då fordras att det är en lika koppling som på elementet, stänger en ventil på GV blir det tvärstopp på flödet genom hela slingan.

Okey va menar du med gv så ja förstår, menar du golvvärme,, för de har jag bara el i badrummet de är bara radiatorer i huset

Framgick inte att det var EL där. kolla in justeringen på elementet och prova dig fram, tex som tumregel, 5 element på slingan och skruven går 5 varv, första ska ha ett varv andra 2 osv. sista helt öppet.

Okey va bra då ska ja prova de, håller nu på att testa 100 på flödet fyllt på och luftat och motionerat alla i slingan sen höjt värmen så de ska bli enklare att se om de släpper noll eller lite värme till nästa element

Prova lufta längre bort på slingan, efter första radiatorn.

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
Provat men nu när ja tog fram ritningarna vet jag med 100% vilka 2 element som ligger först på slingorna ska prova att kolla om de är inställda lika dant samt i rätt ordning men lite frågor se bild är de en liten sexkantbits inne i dem eller är plastringen i sig justeringen? Samt stänga öppna medsols eller motsols

• Närbild på en radiatorventil med en synlig sexkantbitsförbindelse för inställning.
    Skapa konto
Tror ingen är inställd....... de var ett halvt varv från fullt uttryckta om de är fullt öppna eller fullt stängda vet jag inte

Om jag inte hr helt fel så inskruvat helt är stängt mot det elementet, du kan skruva ut den jämns med kanten

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.