P
Hej!

Gjorde en liten tankevurpa i helgen då jag kopplade in elementet. Gick fort och "fel".

Gör en lång historia kort.
Elementet satt innan på vänster sida av rör. Men elementet plockades bort och en balkongdörr sattes dit istället. Nu är det alltså på höger sida av rören. Hittade efter lite letande ett gammaldags element, liknande vårat tidigare, som hade kopplingarna på rätt sida då vårat inte gick att vända på så att säga.

Kopplade in enligt bild men insåg idag att detta blir ju fel dvs nu sitter inkommande på returen och vice versa.

Som ni ser på bilden så satte jag kulventiler på inkommande och retur då elementet var bortplockat länge. Så rent krasst är det inget större problem att kröka till ett rör som går bakom returen och ändra (tänkte ändå göra detta till sommaren) då kopplingarna fick bli lite improviserade.

Min fråga är dock om detta spelar någon roll i mitt system? jag reglerar inte elementen via termostat utan via en IVT Jordvärmepanna med kurva. Ibland kan jag helt stänga av om det behövs. Så spelar det någon roll om det går baklänges i helt öppet element?

Tack!

• Radiator med rörkopplingar och kulventiler, placerad på höger sida om tidigare placering markeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pucco
  • Laddar…
B
Man får lite sämre prestanda effekt vid en given framtemp, och något högre retur.

Jag hade nog ordnat det till sommaren, om du inte har tid nu. Inte akut, tror inte du fryser i vinter heller... men låna en rörbock om du vill få snygga anslutningar. Man lär sig snabbt.

• Gilla
Anonymiserad 134940
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.