Jag har dålig värme i en lägenhet och behöver öka flödet i radiatorkretsen som ligger cirka 30 meter bort.
Vilken cirkulationspump skall jag köpa ?
Skall jag sätta den på tilloppet eller returen?

U
Har du eget värmesystem i lägenhet?

Om inte så kommer det inte hjälpa att få upp värmen att sätta pump om det sitter en annan pump tidigare i kretsen som bromsar flödet.
Värmesystemet ägs i många bostadsrätter av föreningen och får inte röras.

Har du gamla element som du kan tänka dig byta ut?

Ja det är en egen fastighet med 11 lägenheter.
Det sitter en gammal fläktkonvektor längst ut på kretsen och vattnet verkar vara väldigt smutsigt.
Menar du att det skulle vara stopp någonstans i radiatorerna?
Precis innan rören förgrenar sig och går 30meter bort till den kretsen så sitter en radiator som fungerar fint.
Skulle det inte fungera att ge den kretsen en extra knuff med cirkulationspump?

B
Är vattnet smutsigt borde du kontrollera filter, eller komplettera med nytt filter om det saknas. Det kan ju vara smuts i konvektorn som gör att flödet blir dåligt. Kontrollera trycket vid konvektorn med manometer på fram o retur, för att kunna avgöra om det är konvektorn eller trycket som är för dåligt. Är pumpen på rätt varvtal/rätt reglerläge?

Bra även att kolla vad det är för temp på fram/retur från konvektorn innan man bara monterar pump. Det gäller ju att man vet vad felet är kan jag tycka.

U
Jag missförstod ditt tidigare inlägg. Jag tänkte mig att du bor i en lägenhet och har kalla element och ville fixa problemet i din lägenhet med en cirkulationspump. Det hade inte hjälpt.

Har du tillgång till hela systemet? Kan du rita ett kopplingsschema över den aktuella kretsen?
Hur gammal är fastigheten?
Det kan vara en insjustering som behövs. Är det 1-rörsystem och kontrollera att hyresgäster/lägenhetsinnehavarna inte pillat på justerskruven/kopplet på radiatorer tidigare i kretsen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.