Hej, jag har dragit pexrör från ett källarelement (sista bilden) via en kulvert till garaget och får inget bra flöde genom garagets element.

Jag började med att sätta på vattnet för att kolla vilket rör i garaget det kom vatten från(hade glömt markera tillopp innan montering).

Därefter kopplade jag tillopp till den övre delen på kopplet (bild 1) Och retur till den nedre.
Satte på vattnet och luftade av elementet tills vatten sipprade ur.

Noll värme, kan jag ha kopplat fel?

Är det avstängt? Ska skruven under kopplet på bild 3 vara skruvat i botten eller utskruvad? Hur mycket isåfall?

Bild 7 och 8 är det pumpen till värmen? Den stod på 1 först så tänkte jag höjer till 2 för att testa men utan resultat, står den ens rätt? Värmen i huset fungerar för övrigt.

Kan ventilen på bild 5 vara avstängd från fabrik? Hur öppnar jag isåfall?

Bild 6, elementet från källaren, vilken är tillopp och vilken retur?
Jag kan ha blandat ihop det där känner jag och kopplat på fel rör (bild 10). Har testat att stänga av och på mittenventilen.

Svar uppskattas, tack på förhand.

• Närbild på koppling i ett värmeinstallationssystem med pexrör anslutna till en mässingsförgrenare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pexrör kopplade till en radiator med synliga anslutningar och ventiler på ett betonggolv.
    Skapa konto
  • Grovplan närbild av en radiatoranslutning med synlig ventil och kopplingar.
    Skapa konto
  • VVS-anslutning till radiator med pexrör kopplat till termostatventil och avstängningsventil.
    Skapa konto
  • Närbild på en radiatorventil med inställningsskruv i fokus.
    Skapa konto
  • Vitmålat radiator med inkommande och utgående pexrör kopplat i övre och nedre änden.
    Skapa konto
  • Närbild av Wilo-cirkulationspump med teknisk specifikationsetikett och kopparledningar i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Närbild av en Wilo-cirkulationspump med inställningsratten på läge 1.
    Skapa konto
  • Anslutning av pexrör till värmesystem genom väggen med isolering och mässingskopplingar.
    Skapa konto
  • Pexrör dragna längs vägg med upphängd utrustning och radiator, oordnad verktygsförvaring ovanför.
    Skapa konto

Bästa svaret

Krilleman
Om den sista bilden matar kulverten så är det ju felkopplat!

Den ska ju givetvis sitta på tillopp och retur och inte på samma ledning, i ditt fall på returen...

Börja med att korrigera den felaktigheten så ska du se att det andra löser sig ganska fort!

VVS-installation med felkopplad kulvert markerad i rött och blått på väggen i ett förråd.
Skapa konto

D Denzar skrev:
Hej, jag har dragit pexrör från ett källarelement (sista bilden) via en kulvert till garaget och får inget bra flöde genom garagets element.

Jag började med att sätta på vattnet för att kolla vilket rör i garaget det kom vatten från(hade glömt markera tillopp innan montering).

Därefter kopplade jag tillopp till den övre delen på kopplet (bild 1) Och retur till den nedre.
Satte på vattnet och luftade av elementet tills vatten sipprade ur.

Noll värme, kan jag ha kopplat fel?

Är det avstängt? Ska skruven under kopplet på bild 3 vara skruvat i botten eller utskruvad? Hur mycket isåfall?

Bild 7 och 8 är det pumpen till värmen? Den stod på 1 först så tänkte jag höjer till 2 för att testa men utan resultat, står den ens rätt? Värmen i huset fungerar för övrigt.

Kan ventilen på bild 5 vara avstängd från fabrik? Hur öppnar jag isåfall?

Bild 6, elementet från källaren, vilken är tillopp och vilken retur?
Jag kan ha blandat ihop det där känner jag och kopplat på fel rör (bild 10). Har testat att stänga av och på mittenventilen.

Svar uppskattas, tack på förhand.
Har du ettrörssystem eller tvårörs? Du har kopplat på dig på returen.

Krilleman
T Tompafix skrev:
Har du ettrörssystem eller tvårörs?
Syns ju på befintlig radiator på sista bilden.
2-rörs.

Tack för svar, vafan två av två fel.

Vingade lite för mycket tydligen.

Trodde vänstra var tillopp och att den ska gå hela vägen till garaget och tillbaka i vanliga systemet igen.
Hade det teoretiskt funkat hyffsat om jag satt kopplingarna på andra röret?

Hur stänger jag lättast av vattnet och sätter en koppling på tillopp utan att tömma systemet?

D Denzar skrev:
Tack för svar, vafan två av två fel.

Vingade lite för mycket tydligen.

Trodde vänstra var tillopp och att den ska gå hela vägen till garaget och tillbaka i vanliga systemet igen.
Hade det teoretiskt funkat hyffsat om jag satt kopplingarna på andra röret?

Hur stänger jag lättast av vattnet och sätter en koppling på tillopp utan att tömma systemet?
Det blir nog till att tömma. Det är ju lägsta punkten i källaren.

T Tompafix skrev:
Det blir nog till att tömma. Det är ju lägsta punkten i källaren.
Allright, surt!

Ska det sitta en vanlig öppen trevägskoppling på tilloppet där det är rött? Blir det flöde till garaget och källarelementet då?

Krilleman
Ja, det kommer att fungera. Du använder helt vanliga T-rör för detta.

Inga konstigheter alls.

Krilleman Krilleman skrev:
Ja, det kommer att fungera. Du använder helt vanliga T-rör för detta.

Inga konstigheter alls.
Varför alla ballofixer? Du borde väl plocka bort en T-rör på returen.

Kolla också så du fick garageelementet tätt, man anar en liten droppe vid tilloppet i första bilden

T Tompafix skrev:
Ballarna satte jag dit ifall vintern skulle komma för fort och om jag helt enkelt skulle faila. Då kan jag sätta igång huset som vanligt.

Men nu är jag riktigt nära så ska leta upp lite kopplingar och hoppas jag har grejerna.

Ska ändå försöka proppa röret och jobba fort tänker jag :D

Karl.s Karl.s skrev:
Kolla också så du fick garageelementet tätt, man anar en liten droppe vid tilloppet i första bilden
Yes, ska dra åt den lite.

Krilleman
T Tompafix skrev:
Jag gjorde ju en tydlig bild på inkopplingen i ”CAD”. :crysmile:

Ett T-rör på varje sida.

Avstängning mot kulvert är alltid bra att ha. Kör på det.

Sådär, kunde ju som sagt glömma att kapa lite snabbt och koppla dit :)

Men nu proppa jag igen den ena trevägskopolingen och tog ballofixen till högra röret tillsammans med en trevägskoppling.

Luftat hela huset och radiator i garaget, men kaaaaalllllt.

Så då återgår jag till frågorna om kopplet och ventilen på radiator:

Ska skruven under kopplet på bild 3 vara skruvat i botten eller utskruvad? Hur mycket isåfall?

Kan ventilen på bild 5 vara avstängd från fabrik? Hur öppnar jag isåfall? Måste jag ha en termostat?

Ska tillopp vara kopplat på övre eller nedre koppling på kopplet? Nu är den på övre kopplingskopplingens koppling.

Johhhan
Garagets tillopp och retur blev inte omkastade efter ändringen i källaren? Tidigare var nog det nedre röret tillopp, eftersom det sitter på returen från radiatorn på bilden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.