A
Alfredo Alfredo skrev:
Inte värre, skönt! Kunde varit en massa gammal ammunition hon sparat där. :cool:

Blev det liv på frugan också tro? :crysmile:
Jo då det blev väsen både här och där :crysmile:

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
A
A AAkermo skrev:
Tidningspapper är i andra hand och med det sagt, hur mycket papper använder du?
Ett par ark så är brasan normalt igång, brukar mosa/klämma ihop dom till en boll så brinner dom inte lika snabbt
Japp 2 ark, viker, vrider.. Sedan tänder jag..
brasan igång..
Eller så river jag kartong..

Papperskassar, en kasse räcker till att starta 3brasor. Kör just nu med Willys kassar, bruna :rofl:
Annars näver mest. Men småkrafs efter en dags klyvande med yxa brukar också vara fint att starta med.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Vill man slå flera flugor i en smäll så sparar man stekflottet från matlagningen i en burk. Bara lägga lite flott på ett papper i kaminen och tända. Bra att det inte hamnar i avloppet, inget arbete, gratis, och brinner bra.
Helt omöjligt. När stekpannan är full med flott gör man en rejäl sats med stekt ris och då gör man av ned allt det smakrika stekflottet.

• Gilla
kattlucka och 2 till
  • Laddar…
Väntar på att de 2 blockljusen (paraffin o lite o populär palmolja) ska smälta. Återkommer med bilder o resultat

• Närbild på två ljus som smälter i vattenbad med en kotte ovanpå i ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Så! Då var kottarna klara. Det blev riktigt bra o fungerar även bra i kaminen. Doppade dom 2-3 gånger med pincett (torka upp lite emellan). Visar en bild på hur de ser ut efter 1,2,3 dopp.

Det blev 72 st firekotts gjorda på 2st paraffinblockljus från Willys som kostade 15:90/st. En massa stearin kvar i kastrullen dessutom. Blir en stor fin låga som varar längre än biltemas träull. Och lite "poffpoff" men de kan vara grantändveden. Återstår o se om spjället fastnar lite sen.

Räcker troligen med en kotte per brasa men ville prova de som var doppade 2 och 3 gånger så la i 3st.. O glömde vilken som låg vart.

• Kottar doppade i paraffin i olika stadier, använda för att starta brasa.
    Skapa konto
  • Tre hemmagjorda firekotts i olika stadier av doppning i paraffin, på ett trägolv.
    Skapa konto
  • Eld i en öppen kamin med brinnande träbitar och hemmagjorda firekotts som flammar upp.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Tjusigt!

• Gilla
kattlucka
  • Laddar…
K kattlucka skrev:
Hej!

Har en torkat en massa tallkottar och har tänkt att göra egna tändkottar av det att använda i kaminerna. Att smälta stearinljus har jag hört inte är så bra för kaminen, men hur är det med bivax eller bara rent paraffin? Är någon av alternativen bättre för kaminen i sig?

Vi kör just nu med träull doppat i paraffin som är köpt på biltema. Funkar jättebra, men vet inte hur det påverkar gjutjärnsplattorna i kaminen. vet jag inte. Vill gärna pyssla o göra tändkottar att kanske även ge i julklapp utöver att använda hemma i kaminerna som braständare. Rent krasst har jag väll svarat på min egna fråga, då de bara verkar vara doppade i paraffin, men vill gärna höra erfarenheter inom användningen av detta.
K kattlucka skrev:
Hej!

Har en torkat en massa tallkottar och har tänkt att göra egna tändkottar av det att använda i kaminerna. Att smälta stearinljus har jag hört inte är så bra för kaminen, men hur är det med bivax eller bara rent paraffin? Är någon av alternativen bättre för kaminen i sig?

Vi kör just nu med träull doppat i paraffin som är köpt på biltema. Funkar jättebra, men vet inte hur det påverkar gjutjärnsplattorna i kaminen. vet jag inte. Vill gärna pyssla o göra tändkottar att kanske även ge i julklapp utöver att använda hemma i kaminerna som braständare. Rent krasst har jag väll svarat på min egna fråga, då de bara verkar vara doppade i paraffin, men vill gärna höra erfarenheter inom användningen av detta.
Doppa kottarna i lampolja ett par timmar, låt dom rinna av och torka, stoppa dom i öronen och tänd på

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.