T
Jag ska hålla plusgrader i mitt förråd under vintern och undrar vad det mest ekonomiska sättet är att göra det på. Förrådet är isolerat och ca 12kvm.

Ska jag ha en frostvakt där eller ett mindre element som står på låg värme hela tiden?

Den enda skillnaden är att frostvakter brukar vara mindre fysiskt och på färre watt...

Effekten som går åt för att värma samma utrymme är samma, oberoende av hur man värmer....

Själv brukar jag (som bor lite norr om Göteborg) lämna lyset på i garaget, och de 4x36 watts lysrören håller plusgrader där, så länge det inte blir för många minus...

• Gilla
Mysrys
  • Laddar…
T
Att effekten är samma är jag med på. Men jag tänkte om det kanske är billigare alt dyrare att ha en låg värme på hela tiden på ett element än en frostvakt som fungerar lite annorlunda

En el-radiator på runt 600 W och med elektronisk termostat borde passa bra. Längst ner mot golvet och ytterväggen kan det ändå bli kallt om det står fullt med saker så värmen inte har någon springa att cirkulera genom.

En frostvakt är ett mindre element. De som är avsedda för uppvärmning brukar ofta ha en bättre termostat. Så länge du håller samma temperatur kostar det lika med frostvakt och element.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.