7 234 läst ·
4 svar
7k läst
4 svar
Element eller frostvakt?
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 294 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 294 inlägg
Jag ska hålla plusgrader i mitt förråd under vintern och undrar vad det mest ekonomiska sättet är att göra det på. Förrådet är isolerat och ca 12kvm.
Ska jag ha en frostvakt där eller ett mindre element som står på låg värme hela tiden?
Ska jag ha en frostvakt där eller ett mindre element som står på låg värme hela tiden?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 917 inlägg
Den enda skillnaden är att frostvakter brukar vara mindre fysiskt och på färre watt...
Effekten som går åt för att värma samma utrymme är samma, oberoende av hur man värmer....
Själv brukar jag (som bor lite norr om Göteborg) lämna lyset på i garaget, och de 4x36 watts lysrören håller plusgrader där, så länge det inte blir för många minus...
Effekten som går åt för att värma samma utrymme är samma, oberoende av hur man värmer....
Själv brukar jag (som bor lite norr om Göteborg) lämna lyset på i garaget, och de 4x36 watts lysrören håller plusgrader där, så länge det inte blir för många minus...
En el-radiator på runt 600 W och med elektronisk termostat borde passa bra. Längst ner mot golvet och ytterväggen kan det ändå bli kallt om det står fullt med saker så värmen inte har någon springa att cirkulera genom.
Klicka här för att svara