5 157 läst ·
22 svar
5k läst
22 svar
Ojämn värme i radiatorer
Vad hade du för element innan?
Pratade med Rörmokaren om att det är 2-rörs ventiler.
Enligt honom spelar det ingen roll eftersom kopplarna är enrörs, kan det stämma att det inte påverkar så länge kopplerna är en-rörs?
Enligt honom spelar det ingen roll eftersom kopplarna är enrörs, kan det stämma att det inte påverkar så länge kopplerna är en-rörs?
Lite dålig upplösning på bilden i #1R Ralph and Frank skrev:Hej Alla
Om huset:
Flyttat in ett hus och gjort en del renovering. vi har bytt ut den gamla elpannan till en luft/vatten värmepump.
Bytte ut de gamla radiatorerna till nya.
Huset består av två våningar. källaren har vattenburen golvvärme.
övervåningen har vi vattenburna radiatorer med enrörssystem. Om jag tolkar ritningen rätt så är det två separata slingor.
Problemet: Värmefördelningen är väldigt ojämn. Ända radiatorn som blir riktigt varm såsom jag vill ha den är den som är i hallen (gulmarkerad TP 1307). Börjar ena slingan där?
Allt är nytt så jag förstår inte varför vi inte får värme i alla radiatorer. De övriga radiatoerna är oftast kalla. Jag har luftat dem dussintals gånger.
När det blir kallt ute så ökar värmen i alla radiatorerna en stund och samtliga blir helt OK varma...vilket jag antar är naturligt? men jag förstår inte varför bara TP1307 är varm hela tiden och varför den andra slingan inte blir lika varm iallfall första radiatorn.
Eftersom jag inte är teknisk lagd så var min strategi att köpa nytt för att slippa dessa problem. Installatören av luft/vatten säger att pumpen fungerar som den ska trycket är på 1,2bar.
rörmokaren säger att de har gjort installation by the book och det är inga fel där.
Osäker vad jag ska göra och vart jag kan vända mig, därav mina frågor och fundering på vad som kan vara problemet och hur jag kan få det löst.
Tycker nog att underdelen ser ut att vara 2-rörs
Jämfär med denna bild på 2-rörs underdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Notera att den övre kopplingsmuttern är olika stora på 1 & 2-rörs.
1-rörs M18
2-rörs M22
Ta gärna fler bilder på underdelarna.
Fick svar från Danfoss Kundservice
Det går inte att blanda 1-rörs och 2-rörs system.
Är det 1-rörs koppel fungerar inte 2-rörs ventil på det kopplet, det blir helt fel blandning eftersom 2-rörs har justeringen uppe vid ventilen och 1-rörs nere i kopplet!
Tog en skärmdump och skickade till rörmokaren som hävdade något annat. men efter skärmdumpen kunde han inte säga något. Nu ska han komma hit på tisdag och åtgärda felet..förhoppningsvis blir det löst då.
Det går inte att blanda 1-rörs och 2-rörs system.
Är det 1-rörs koppel fungerar inte 2-rörs ventil på det kopplet, det blir helt fel blandning eftersom 2-rörs har justeringen uppe vid ventilen och 1-rörs nere i kopplet!
Tog en skärmdump och skickade till rörmokaren som hävdade något annat. men efter skärmdumpen kunde han inte säga något. Nu ska han komma hit på tisdag och åtgärda felet..förhoppningsvis blir det löst då.
Klicka här för att svara