2 078 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Värme som inte når fram i radiator-slinga, större cirk-pump?
Har några radiatorer som jag inte får dela ordentligt med värme till. Sitter lång bort på slingan.
Stryper jag på några andra ställen så kommer det dock fram. Men tappar ju värme då på dessa ställen Problem med för stort tryckfall?
Har en 60 kpa (6m) pump nu från Wilo som sitter i Bosch bergvärmepumpen. Skulle det ev hjälpa att gå till en 80 kpa pump?
Har redan separat CP för garage-slingan (golvvärme) samt även golvvärmen inne.
Stryper jag på några andra ställen så kommer det dock fram. Men tappar ju värme då på dessa ställen Problem med för stort tryckfall?
Har en 60 kpa (6m) pump nu från Wilo som sitter i Bosch bergvärmepumpen. Skulle det ev hjälpa att gå till en 80 kpa pump?
Har redan separat CP för garage-slingan (golvvärme) samt även golvvärmen inne.
Är det ettrörsystem, tvårörssystem (eller eventuellt trerörssystem)?
Hur är förinställningen på de olika radiatorerna?
I följande inlägg finns det flera dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Hur är förinställningen på de olika radiatorerna?
I följande inlägg finns det flera dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Förinställningen görs inne i själva radiatorventilen, på vissa ventiler så måste man ta bort packboxen för att kunna justera förinställningen, på dessa måste man ha ett specialverktyg.
Om förinställningen är hårt ställd så kvittar det om termostaten står på max, det blir ändå bara lågt flöde.
Förenklat:
Vid tvårörssystem så ”behöver” de närmsta radiatorerna vara mer strypta än de som är längst bort.
Om förinställningen är hårt ställd så kvittar det om termostaten står på max, det blir ändå bara lågt flöde.
Förenklat:
Vid tvårörssystem så ”behöver” de närmsta radiatorerna vara mer strypta än de som är längst bort.
Jag har öppnat dom helt, bara en ny radiator. Resten är gamla. Inga termostater finns.Demmpa skrev:
Förinställningen görs inne i själva radiatorventilen, på vissa ventiler så måste man ta bort packboxen för att kunna justera förinställningen, på dessa måste man ha ett specialverktyg.
Förenklat:
Just nu verkar jag ligga hyfsat nära på att få fram det jag vill, eftersom om jag stryper några uppe så kommer det fram. Kan jag runda problemet med att offra värme uppe, genom att köpa kraftigare pump är väl frågan egentligen
Klicka här för att svara