Hej,

Jag har fått samtliga ställdon, ventiler (de som ställdonen reglerar) och termostater utbytta till golvvärmen då några ventiler kärvade efter genomförd renovering.

Vid kontroll av att samtliga slingor var öppna och injusterade noterade jag att en injusteringsventil ej slutar att snurra när man försöker öppna till ”fullt öppet läge”

Se den till vänster på bild. Är det normalt för dessa typer av ventiler? Notera att samtliga andra som ser likadana ut får man stopp vid fullt öppet.
Den till höger är fullt öppet medan den till vänster ej slutar snurra motsols.

Injusteringsventiler för golvvärme, en öppen korrekt och en snurrar kontinuerligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Går det att se ifall ventilen är öppen på bilden?
Den slingan har inte haft problem med uppvärmning innan renovering och jag åtgärdar hellre eventuellt problem nu än när det är kallt :)

Svarar på min egen tråd men det går inte heller att vrida ventilen till stängd utan justeringen snurrar bara runt oavsett vilket håll man vänder med insexnyckel.
Misstänker att själva käglan bakom justeringen är borttagen och att det således inte går att justera flöde i denna ventil.
Är detta vanligt?

Det låter konstigt att just den ventilen inte skulle gå att justera efter byte av andra ventiler?
Någon som är mer insatt i konstruktionen till dessa ”trimventiler”?
Denna ventil går till den längsta slingan i systemet så strypning är inget behov. Dock jobbigt om den inte släpper igenom flöde, vilket först visar sig när det blir kallare ute.
Kan man kontrollera detta på något sätt när golvvärmen är avstängd pga värmen?

V Vindens skrev:
Svarar på min egen tråd men det går inte heller att vrida ventilen till stängd utan justeringen snurrar bara runt oavsett vilket håll man vänder med insexnyckel.
Misstänker att själva käglan bakom justeringen är borttagen och att det således inte går att justera flöde i denna ventil.
Är detta vanligt?

Det låter konstigt att just den ventilen inte skulle gå att justera efter byte av andra ventiler?
Denna ventil går till den längsta slingan i systemet så strypning är inget behov. Dock jobbigt om den inte släpper igenom flöde, vilket först visar sig när det blir kallare ute.
V Vindens skrev:
Är detta vanligt?

Är ventilen öppen och ställdonet borta samt värmen på så borde slangen bli varm om det går vatten igenom den. Extra bra kan du känna om alla andra slingor, ställdon, är stängda.

T trafe skrev:
Är ventilen öppen och ställdonet borta samt värmen på så borde slangen bli varm om det går vatten igenom den. Extra bra kan du känna om alla andra slingor, ställdon, är stängda.
Alla ventiler vid inloppet och ställdonen är utbytta, även samtliga rumstermostster.
Normalt brukar jag kunna kolla in och returtemp med it-termometer men pga rådande värme är husvärme från och även cirkulationspumpen stängs på min ivt 690.

Frågan avser returventil, dvs att en slinga ej går att justera utan där man vrider med insexnyckel endast snurrar runt. Det går säkert lätt att se när kylan väl kommer men det hade varit bättre om man fick ordning på detta redan nu och inte när det är kallt och man måste jaga rörmokare pga kallt hus :sweat:.

Samtidigt har denna slinga fungerat utan problem tidigare och byte av ventiler till ställdonen borde inte påverka returslinga?
Lite fel tid på året att felsöka golvvärme inser jag

V Vindens skrev:
Alla ventiler vid inloppet och ställdonen är utbytta, även samtliga rumstermostster.
Normalt brukar jag kunna kolla in och returtemp med it-termometer men pga rådande värme är husvärme från och även cirkulationspumpen stängs på min ivt 690.

Frågan avser returventil, dvs att en slinga ej går att justera utan där man vrider med insexnyckel endast snurrar runt. Det går säkert lätt att se när kylan väl kommer men det hade varit bättre om man fick ordning på detta redan nu och inte när det är kallt och man måste jaga rörmokare pga kallt hus :sweat:.

Samtidigt har denna slinga fungerat utan problem tidigare och byte av ventiler till ställdonen borde inte påverka returslinga?
Inte säker på den modellen.. Och den fungerar inte som kulventil? Alltså spåret med röret =öppen. Spåret tvärsöver = stängd?

V Vindens skrev:

ok, men en bra grej är ju att det är bara denna ena slinga som förblir kall isåfall, inte hela huset.

L Lasrberglund skrev:
Inte säker på den modellen.. Och den fungerar inte som kulventil? Alltså spåret med röret =öppen. Spåret tvärsöver = stängd?
Jag är lite osäker på denna punkt också.
Det närmsta jag kan komma är nog att ventilen borde vara liknande som i denna.
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/PROD/PROD_14_4823102.pdf

Där man justerar med insexnyckel verkar vara relativt skavt och min största teori just nu att man bortkopplat käglan vid tidigare strul med ventilen. Dock omöjligt att svara på innan man demonterar hela ventilen antar jag.

T trafe skrev:
ok, men en bra grej är ju att det är bara denna ena slinga som förblir kall isåfall, inte hela huset.
Ja, iförsig är inte byte av en eller flera returventiler stort ingrepp i en golvvärmefördelare?

Vad kan mer strula vid i en vattenburen golvvärmeanläggning? Tillventiler, ställdon och samtliga termostater är precis utbytta. Hade nog blivit billigare att byta hela golvvärmefördelaren om jag visste att även returventiler riskerade att börja strula.
Det enda jag kan komma på annars är väl cirkulationspumpen i pannan men den har fungerat utan problem innan så får hålla tummarna att det fortsätter så.

Nu när det blivit kallare på kvällarna provade jag att höja värmekurva tillfälligt och mäta med IR termometer.

Skillnaden mellan två slingor till samma rum med samma termostat var 9 grader på varma sidan av slingorna. (Dvs inget flöde i slingan då den endast när returtemp för varma slingor) Provade köra utan ställdon fastän den är ny och det var ingen skillnad. Även piggen funkar utan anmärkning (den är ny)

IR-termometer som mäter temperatur på värmeslingor i ett uppvärmningssystem.
Skapa konto
IR-termometer visar 71.7°F, används för att mäta värme i uppvärmningssystem.
Skapa konto

Finns det något annat som kan krångla än att injusteringsventilen är trasig?
Både hela ventilhuset och ställdon, termostat är bytt på hela systemet för samtliga slingor på den varma sidan. Observera att felet uppstod efter byte av samtliga andra ventiler på varma sidan (då rörmokaren förmodligen stängde flödet)
Samtliga andra injusteringsventiler tar stopp förutom denna som snurrar ”tomt”.

Har du blivit klokare under vintern när det gäller returventilernas funktion? Jag har samma modell och tänkte prova att justera.

G Gibran skrev:
Har du blivit klokare under vintern när det gäller returventilernas funktion? Jag har samma modell och tänkte prova att justera.
Ja, returventilen i fråga var trasig.
Gamla ventiler som förmodligen aldrig har justerats av tidigare ägare och denna gav upp vid avstängning.
Mitt tips är att även motionera injusteringsventilerna även om man har hittat rätt injustering, annars kan de ge vika som i mitt fall.

Ok, tack för tipset om motionering. Min installation fyller 22 år i år. Jag har ett behov att strypa lite på en krets så jag märker väl om den funkar. Har du hittat någon ersättare för din trasiga ventil?

G Gibran skrev:
Ok, tack för tipset om motionering. Min installation fyller 22 år i år. Jag har ett behov att strypa lite på en krets så jag märker väl om den funkar. Har du hittat någon ersättare för din trasiga ventil?
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...element/ta-trim-returventil-rak-dn-15-2812379

Det ska vara en sådan jag fick min gamla utbytt till. Dubbelkolla gärna måtten på ditt rör då det finns olika storlekar på anslutning.
Jag bytte ut samtliga ventiler och ställdon i samband med renovering då min anläggning också har 20+ år på nacken. (En ventil öppnade dåligt och en slutade fungera helt i samband med avstängning pga badrumsrenovering)
I samband med avstängning gav såklart även en returventil upp. Jag hade bytt samtliga om minst en strular. Har man ändå röris på plats blir merkostnad försumbar.
IR-termometer är din bästa vän både vid kontroll att alla ventiler funkar med bra in/ut temp och jämn golvvärme på golven (injustering)

Mina ventiler verkar faktiskt fungera. Tänkte göra en genomgång av systemet under varma perioden. Då vet jag att det finns ersättare. Tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.