7 467 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Skorsten i eller utanpå huskropp, för/emot?
I huset = värmeavgivning till huset. Ökad tröghet i huset. Men man kan ju fundera på hur många öre per kg ved det är värt. Och det tar ju lite yta av huset.
En centralt placerad eldstad sprider generellt värmen bättre.
Utanför kan bli ett riktigt snyggt estetiskt tillägg, se här t.ex.
Men det känns som att det krävs en viss stil på huset för att en extern skorsten ska passa bra.
En centralt placerad eldstad sprider generellt värmen bättre.
Utanför kan bli ett riktigt snyggt estetiskt tillägg, se här t.ex.
Men det känns som att det krävs en viss stil på huset för att en extern skorsten ska passa bra.
När vi installerade braskamin på nedervåningen drog vi ut röret genom ytterväggen på gaveln och sedan upp till taket. Snedtaket sticker ut ett par meter över gavelbalkong på andra våningen så skorstenen går först genom balkonggolvet och följer sedan snedtaket en bit (inbyggt bakom undertaket i snedtaket där) och sedan genom taket nära nocken.
Fördel: rummet ovenför är ganska litet och går att använda lika bra som tidigare.
Nackdel: När det är riktigt kallt ute är det dåligt drag i skorstenen första 15 sekunderna om man inte ser till att få till lite snabb värme från tidningspapper på toppen.
Fördel: rummet ovenför är ganska litet och går att använda lika bra som tidigare.
Nackdel: När det är riktigt kallt ute är det dåligt drag i skorstenen första 15 sekunderna om man inte ser till att få till lite snabb värme från tidningspapper på toppen.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Beror på. En isolerad skorsten avger ingen värme och kan placeras lite varstans. En som inte är isolerad, typ en murad skorsten, bör placeras inne i huset för att avge värme där. Det har dock bäst effekt om det är en eldstad som får brinna längre stunder, då blir murstocken varm och go', även på övervåningen (om sådan finnes).
Min äldsta nu levande släkting brukade innan flytten till lägenheten, ha sin TV-fåtölj precis bredvid murstocken på övervåningen i huset. Där satt hon i en behaglig temperatur och kollade TV samtidigt som hon broderade eller stickade eller så.
Min äldsta nu levande släkting brukade innan flytten till lägenheten, ha sin TV-fåtölj precis bredvid murstocken på övervåningen i huset. Där satt hon i en behaglig temperatur och kollade TV samtidigt som hon broderade eller stickade eller så.
Kakelugn/kamin jag kikar på släpper ut ca 100° rökgastemp så nyttan med uppvärmd skorsten är obefintlig. Inbillar mig att en murad blir dyrare än en stålskorsten, inte sant? En murad kan dock även få en ventilationskanal som bättrar självdragsventilation, tex om skorsten angränsar till tvättstuga etc, det är en fördelSågspånPappspikEternit skrev:
Beror på. En isolerad skorsten avger ingen värme och kan placeras lite varstans. En som inte är isolerad, typ en murad skorsten, bör placeras inne i huset för att avge värme där. Det har dock bäst effekt om det är en eldstad som får brinna längre stunder, då blir murstocken varm och go', även på övervåningen (om sådan finnes).
Medlem
· Stockholm
· 4 636 inlägg
Då har du avgränsat väldigt många bra ideer.T Träkåk skrev:Kakelugn/kamin jag kikar på släpper ut ca 100° rökgastemp så nyttan med uppvärmd skorsten är obefintlig. Inbillar mig att en murad blir dyrare än en stålskorsten, inte sant? En murad kan dock även få en ventilationskanal som bättrar självdragsventilation, tex om skorsten angränsar till tvättstuga etc, det är en fördel
Jamenar det finns ju pelletskaminer som du kan gå ut med genom väggen utan skorsten.
Så frågan är! Den kakelugn/kamin jag kikar på släpper ut ca 100° rökgastemp så ska jag ha skorsten inne eller utanpå huset?
Nja, vill inte snäva av frågeställningen eller va alltför detaljerad med stor textmassa för då får jag av erfarenhet inga svar. Vidare är inget hugget i sten, kan bli en vedpanna som ska anslutas också så frågeställningen är lämpligt ställd initialt. Brainstorm pågårWorkingclasshero skrev:
Klicka här för att svara