Blir inte klok på detta. hur ska denna vara inställd?
tänker de gråa vredet. Den hoppar mellan 40c till 65c
tänker de gråa vredet. Den hoppar mellan 40c till 65c
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Är det pumpens hastighet du menar?å
Temperaturen styrs med termostaten.
Det brukar vara 5 graders skillnad mellan fram- och returledning. Annars cirkulerar vattnet för långsamt eller för snabbt.
Temperaturen styrs med termostaten.
Det brukar vara 5 graders skillnad mellan fram- och returledning. Annars cirkulerar vattnet för långsamt eller för snabbt.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Jag har 45/40 grader (fram och retur). 60+ grader är för varmt. Fungerar termometern som den ska? Vad är det för golvbeläggning? Trägolv ska ju inte ha för varmt.
Okej. Jag vet faktiskt inte. Är inte insatt i detta alls. Ligger golvvärme badrummen över/nedre våning. Ock källare. Bara nyfiken på hur jag ska ställa in de. Så den håller en stadig tempratur. Vad är de vita ”elementvredet” ?imported_Benno skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Ok. Den svarta är cirkulationspumpen och reglaget reglerar hastigheten/flödet på vattnet i golvvärmeslingorna. Elementvredet/termostaten reglerar hur mycket varmvatten som behöver tillsättas för att nå rätt temperatur i slingorna.
Verkar det troligt att det är över 60 grader som termometern visar? Rören borde vara brännheta då (jämför med varmvatten som ska vara max 60 om du inte kan kolla med en annan termometer).
Verkar det troligt att det är över 60 grader som termometern visar? Rören borde vara brännheta då (jämför med varmvatten som ska vara max 60 om du inte kan kolla med en annan termometer).
Medlem
· Korpilombolo
· 3 723 inlägg
Det såg ut som termostaten står på 1 och då borde det bara bli ljummet om inte termostaten är trasig. Höj den till 5-6 eller tills temperaturen är cirka 45 grader (mät med en fungerande termometer).