Blir inte klok på detta. hur ska denna vara inställd?
tänker de gråa vredet. Den hoppar mellan 40c till 65c

• Grundfos cirkulationspump med inställningsvred och temperaturmätare som visar mellan 40°C till 65°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med cirkulationspump och justerbart grått vred, temperaturmätare och kopparledningar.
    Skapa konto
  • Grundfos cirkulationspump med inställbart grått vred och temperaturmätare som visar 20 grader Celsius.
    Skapa konto
Står såhär ofta

• Mässingsventil och värmemätare från Uponor monterad på vit vägg, indikerar runt 20 grader Celsius.
    Skapa konto
Är det pumpens hastighet du menar?å
Temperaturen styrs med termostaten.
Det brukar vara 5 graders skillnad mellan fram- och returledning. Annars cirkulerar vattnet för långsamt eller för snabbt.

Tänker att den mätaren står i bott. Känns som att de är för varmt ?

Jag har 45/40 grader (fram och retur). 60+ grader är för varmt. Fungerar termometern som den ska? Vad är det för golvbeläggning? Trägolv ska ju inte ha för varmt.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag har 45/40 grader (fram och retur). 60+ grader är för varmt. Fungerar termometern som den ska? Vad är det för golvbeläggning? Trägolv ska ju inte ha för varmt.
Okej. Jag vet faktiskt inte. Är inte insatt i detta alls. Ligger golvvärme badrummen över/nedre våning. Ock källare. Bara nyfiken på hur jag ska ställa in de. Så den håller en stadig tempratur. Vad är de vita ”elementvredet” ?

Denna går ju att vrida åt både höger ock vänster ?

• Närbild av ett verktyg med vridbar mekanism och visuell indikator som kan vridas åt höger och vänster.
    Skapa konto
Ok. Den svarta är cirkulationspumpen och reglaget reglerar hastigheten/flödet på vattnet i golvvärmeslingorna. Elementvredet/termostaten reglerar hur mycket varmvatten som behöver tillsättas för att nå rätt temperatur i slingorna.
Verkar det troligt att det är över 60 grader som termometern visar? Rören borde vara brännheta då (jämför med varmvatten som ska vara max 60 om du inte kan kolla med en annan termometer).

Som tidigare är inne på, vredet är inte ditt problem.

Kan du ta en bild som visar hela anläggningen?

Hur värmer du vattnet? Värmepump?

Jaha okaj. Då förstår jag. Ne rören är absolut i brännheta. Ljumna. Men är nog termometern som fått fnatt.

J Jaif skrev:

• Installation av värmeledningar och cirkulationspump med koppar- och plastdetaljer på vägg.
    Skapa konto
J Jaif skrev:

Bergvärme.

W Wadersss skrev:
Bergvärme.
de svajjar väldigt på termometern. Ibland 40c. Sen 60+

Det såg ut som termostaten står på 1 och då borde det bara bli ljummet om inte termostaten är trasig. Höj den till 5-6 eller tills temperaturen är cirka 45 grader (mät med en fungerande termometer).

Japp den står på 1. Lägga termometern på rören menar du ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.