Hej!
Jag har en vedeldad bastu med en varmvattenberedare som är skorstensmonterad. Det är ju ett öppet kärl med en kran nedtill ansluten till vanlig rörgänga. Vattnet blir snabbt kokande vid bastubad.
Jag hade en tanke om att ordna till en utedusch som skulle kunna nyttja värmen som produceras i varmvattenberedaren. En värmeväxlare som ansluts med ena kretsen till vanligt tappvatten och andra kretsen en pump som drar runt vattnet i varmvattenberedaren. Returnerande vatten tänkte jag skicka tillbaka i påfyllningshålet med ett öppet rör - beroende på hur långt man böjer ner det och hur hög vattenivån är lär det antingen vara hyfsat tyst eller ganska porlande ljud. En blandarventil som ser till att vi inte skållar oss (även om värmeväxlingen borde ta det under 100 grader i alla fall?). Gärna nån form av påskjutningsbrytare som drar igång cirkulationen när man släpper på vatten genom det tryckta systemet.

Sen såg jag att det finns en motsvarande produkt på marknaden. Genomströmsberedaren som heter Nibe Tappman https://www.nibe.eu/assets/documents/24537/639143-2.pdf. Den verkar vara till för anslutning till en värmepanna, så det liknar det jag vill ha utfört. Däremot kanske inte med ett "öppet" system som jag tänker mig? Jag har ju heller ingen möjlighet att styra själva pannan till en viss temperatur, som det är nu blir den snabbt 100 grader.

Tror ni det är möjligt?

Finns det en enklare lösning?

Erik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.