H HM2020 skrev:
Tack. Då hjälper det alltså inte att bara byta termostat utan man måste göra något mer avancerat...?
Öppna termostaten, lossa kablarna som kommer från golvgivaren och ohmmät resistansen på givaren. Då får du besked om där finns något fel/avbrott. Resistansvärdet bör ligga i häradet 10 kohm.

• Gilla
liemannen2719 och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
H HM2020 skrev:
Tack. Då hjälper det alltså inte att bara byta termostat utan man måste göra något mer avancerat...?
Givaren och termostaten måste vara kompisar så byter man termostaten och givaren så bör det nog lösas. Är ju aldrig fel att hitta felet först så man inte byter i onödan.

• Gilla
HM2020
  • Laddar…
E etompau skrev:
Öppna termostaten, lossa kablarna som kommer från golvgivaren och ohmmät resistansen på givaren. Då får du besked om där finns något fel/avbrott. Resistansvärdet bör ligga i häradet 10 kohm.
Tack. Ska testa det.
Hmm, nu hade jag stängt av på termostaten och låtit det varit avstängt i ca 15 minuter. Testade att starta igång igen och nu verkar det fungera? Får ingen felkod nu iaf.

Men jag kör på ditt tips, stort tack för hjälpen

H HM2020 skrev:
Tack. Ska testa det.
Hmm, nu hade jag stängt av på termostaten och låtit det varit avstängt i ca 15 minuter. Testade att starta igång igen och nu verkar det fungera? Får ingen felkod nu iaf.

Men jag kör på ditt tips, stort tack för hjälpen

Lutar åt att termostaten är defekt. Inte ovanligt att de lämnar in efter 8-10 år. Som tur är den mycket enkel att byta jmf med den inbyggd golvsensor.

• Gilla
HM2020
  • Laddar…
E etompau skrev:
Lutar åt att termostaten är defekt. Inte ovanligt att de lämnar in efter 8-10 år. Som tur är den mycket enkel att byta jmf med den inbyggd golvsensor.
Hoppas på det jag också. Såg iofs lite fram emot fint nytt marmorgolv till lilla badrummet, men plånboken ser mer fram emot att "bara" byta termostat :rofl:

• Gilla
etompau
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.