5 296 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Historik strömavbrott
Sida 1 av 2
Hej!
Misstänker att min stuga i Stockholms skärgård haft ett strömavbrott i samband med "stormen" i onsdags kväll/torsdag natt. Förbrukningen för underhållsvärme (eventuellt nåt annat) fördubblades jämfört med en jämförbar dag på torsdagen vilket kanske kunde hända om stugan blivit kall under natten. Såvida inte ett fönster gått sönder eller nåt.
Sökte på nätet men hittade inte om man kan se om det varit strömavbrott, hittar enbart endast planerade och pågående. Någon som vet om man kan hitta historik för strömavbrott nånstans?
Elnätet äger Vattenfall.
Misstänker att min stuga i Stockholms skärgård haft ett strömavbrott i samband med "stormen" i onsdags kväll/torsdag natt. Förbrukningen för underhållsvärme (eventuellt nåt annat) fördubblades jämfört med en jämförbar dag på torsdagen vilket kanske kunde hända om stugan blivit kall under natten. Såvida inte ett fönster gått sönder eller nåt.
Sökte på nätet men hittade inte om man kan se om det varit strömavbrott, hittar enbart endast planerade och pågående. Någon som vet om man kan hitta historik för strömavbrott nånstans?
Elnätet äger Vattenfall.
Redigerat:
Vattenfalls hemsida:
Tjänsten för att prenumerera på störningsinformation kommer att lanseras i början av 2017. Du kommer då, förutom att anmäla prenumeration till avbrottsinformation via sms och e-post, också kunna se, ändra, avsluta och lägga till prenumerationer.
Tjänsten för att prenumerera på störningsinformation kommer att lanseras i början av 2017. Du kommer då, förutom att anmäla prenumeration till avbrottsinformation via sms och e-post, också kunna se, ändra, avsluta och lägga till prenumerationer.
Med Vattenfalls app Avbrottsinfo får man notifieringar vid strömavbrott. Några gånger har jag fått meddelanden när ett närliggande område haft avbrott men inte jag. Bor ganska nära en gräns mellan olika transformatorstationers områden.
Tack för alla svar!
En bekant sa också att han använde denna tjänst, märkligt att de skriver så på hemsidan. Jag får fixa Avbrottsinfo hur som helst.
Men ingen som känner till något enkelt sätt att söka historiska strömavbrott?
Edit: Kan också tillägga att, för framtida läsare som söker efter detta, just anledningen till min förhöjda elförbrukning var att det varit ett strömavbrott och då hade mina ADAX NEO-elelement återgått till fabriksinställning på 22 grader.. så det var GANSKA varmt i stugan när jag kom dit.. =)
En bekant sa också att han använde denna tjänst, märkligt att de skriver så på hemsidan. Jag får fixa Avbrottsinfo hur som helst.
Men ingen som känner till något enkelt sätt att söka historiska strömavbrott?
Edit: Kan också tillägga att, för framtida läsare som söker efter detta, just anledningen till min förhöjda elförbrukning var att det varit ett strömavbrott och då hade mina ADAX NEO-elelement återgått till fabriksinställning på 22 grader.. så det var GANSKA varmt i stugan när jag kom dit.. =)
Redigerat:
Ja, riktigt dumt i ett fritidshus. Nu visade det sig att dessa hade ett minne på 24 h, tror jag, men dem var felinställda. Så jag simulerade ett strömavbrott, drog ut proppen, och då återgick dem till 10 grader som jag hade lagrat. Men enligt bruksanvisningen räcker det bara 24 h... hmm. Betydligt bättre med ett gammalt hederligt vred. Förra ägarens investering...useless skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Via vattenfalls app kan du se förbrukningen per timme dvs om du saknar förbrukning en viss tid 
TS. Kanske ska förtydliga : jag gillade ditt inlägg för att du tänkte på framtida läsare. Ibland glöms det bort i trådarna.